تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

نگاهی به ساختار و عملکرد اتحادیه آموزشی آلمان (GEW)

نگاهی به ساختار و عملکرد اتحادیه آموزشی آلمان (GEW)


نسرین هزاره مقدم


با این که بیشتر مدارس آلمان دولتی هستند، اما تعداد مدارس خصوصی هم کم نیست. GEW در این زمینه، رویکردی برابری طلبانه دارد: یک مدرسه و یک سیستم آموزشی برای همه. نه به تبعیض و نه به تفاوت در ساختار تحصیلی.

………………………………………………….

GEW، اتحادیه بخش آموزش آلمان و عضو کنفدراسیون اتحادیه های صنفی این کشور(DGB) است.  گستردگی در حوزه عملکرد GEW بسیار جالب توجه است، این اتحادیه، سازماندهی کارکنان مدارس، دانشگاهها، مراکز پیش دبستانی و آموزشگاههای شغلی و تخصصی را بر عهده دارد. زنان و مردان عضو این اتحادیه، شاغلان زیرگروه های آموزشی متفاوت هستند.

 

عملکرد کلی

GEW همانند بقیه اتحادیه های DGB، مستقل و غیر وابسته است. هزینه های مالی را خودش تامین می کند و هیچ اتصال و وابستگی ای به جناح های سیاسی قدرت ندارد. این اتحادیه، ۲۷۰۰۰ عضو فعال دارد که همه آنها لزوما شاغل نیستند، برخی بازنشسته و گروهی دانشجو هستند. درصد عضویت کارکنان در مناطق جغرافیایی مختلف، بین ۱۵ تا ۵۰ درصد متفاوت است.

کنش این اتحادیه تنها منوط به ارتقاء دستمزدها و مزایای شغلی و اجتماعی کارکنان نیست، GEW در همه مبارزات تاریخی برای اصلاحات آموزشی و اجتماعی نقش کلیدی داشته است.

پس از سالها تلاش برای افزایش شمار زنان و همچنین حمایت از نقش آفرینی فعال آنان در رده های مدیریتی،در حال حاضر ۷۰ درصد اعضای اتحادیه را زنان تشکیل می دهند و این در حالی است که شاخص برابری جنسیتی در آلمان حتی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. بر طبق ماده ۳ قانون عمومی آلمان، مرد ان و زنان در همه زمینه ها حقوق برابر دارند. این ماده قانونی دولت را موظف به پیاده سازی عملی برابری جنسیتی و رفع هرگونه تبعیض در سطوح مختلف اجتماع کرده است.

علاوه بر این، GEW در طول سالها توانسته است نمودار سنی اعضا را تغییر بدهد. برنامه های جذاب و ارائه سرویس های جدید، جوانان را به عضویت در اتحادیه ترغیب کرده است.

 

مزایای عضویت در GEW

اعضای این اتحادیه از سرویس های متنوعی مانند حمایت های قانونی، دریافت مشاوره های حرفه ای و اجتماعی و از بازه وسیعی از اطلاعات تخصصی و آموزش های ضمن خدمت بهره مند می گردند. GEW از اعضایی که در حال اعتصاب به سر می برند، هم حمایت مالی و هم حمایت قانونی می کند، این حمایت قانونی به معنای جلوگیری از تعرضات دولت و نهادهای مسئول به معترضان است.

عضویت در اتحادیه این امکان را به اعضا می دهد که علاوه بر شرکت در دوره های آموزشی و دریافت حمایت های شغلی، در مقیاس محلی، منطقه ای یا کشوری در مذاکرات مربوط به سیاست گذاری های آموزشی و اجتماعی شرکت کنند، با چانه زنی نقش آفرینی کنند و به اصلاحات مورد نظر خود جامه قانونی بپوشانند.

 

ساختار سازمانی GEW

مدیریت عمومی بر عهده دبیر کل است.

خط مشی کلی و سیاست های راهبردی کلان مدت اتحادیه، هر چهار سال یک بار در مجمع عمومی تعیین می شود.

اما تعیین اولویت های مقطعی و روزانه بر عهده کمیته اجرایی ۸۰ نفره اتحادیه است. پس از توافقات، سیاست ها توسط هیات اجرایی ۸ نفره عملی می شوند.

GEW، شانزده  سازمان منطقه ای در ۱۶ ایالت فدرال آلمان دارد که این سازمان ها، در بسیاری اززمینه های تصمیم گیری و سیاستگذاری  آزادی عمل دارند.

 

تعامل در سطح جهانی

GEW یک عضو فعال EI است. در برنامه کاری این اتحادیه، شرکت در برنامه ها و کمپین های جهانی به خوبی تثبیت شده است.

این کنش و تعامل، شامل شرکت فعال در برنامه های جهانی زیر است:

-          مبارزه برای عملی شدن شعار “آموزش برای همه”

-          تلاش برای رفع معضل کودکان  کار

-          حمایت از حق ایجاد تشکیلات و اتحادیه های صنفی در سراسر جهان

-          حمایت از اتحادیه های تحت فشار و سرکوب در کشورهای غیردموکراتیک

 

آدرس وبسایت اتحادیه آموزشی آلمان (GEW):

http://www.gew.de/GEW_The_German_Education_Union.html

http://bield.info/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد