تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

ادامه اعتصاب معلمان در کانادا

ادامه اعتصاب معلمان در کانادا
 دولت همچنان بی اعتنا
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

ادامه اعتصاب معلمان در کانادا/ دولت همچنان بی اعتنابیش از 5 هفته از آغاز اعتصاب معلمان در کانادا آن هم در آخرین روزهای سال تحصیلی در اعتراض به سیاست های جدید دولت محلی در کاهش حقوق و مزایای آنها می گذرد، اما به نظر می رسد که دولت کانادا هنوز هم تمایلی به شنیدن صدای آنها ندارد.
خبرگزاری فارس: ادامه اعتصاب معلمان در کانادا/ دولت همچنان بی اعتنا

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه «سی بی اس»، همزمان با برگزاری روزهای پایانی که البته حساس ترین و سرنوشت سازترین روزها برای دانش آموزان تلقی می شود، دولت کانادا با بی اعتنایی به درخواست معلمان برای افزایش حقوق و مزایا آشوبی را به پا کرده که بدون شک بر سرنوشت دانش آموزان این کشور بی تأثیر نیز نبوده است.

اواخر ماه مه یعنی حدود یک ماه پیش بود که خبرهایی درباره کاهش حقوق معلمان در ایالت «بریتیش کلمبیا» کانادا منتشر شد.

بلافاصله پس از اعلام این خبر معلمان در سراسر این ایالت بزرگ کانادا اعلام کردند که چنین تصمیمات دولت را نخواهند پذیرفت و به منظور نشان دادن اعتراض خود دست به اعتصابی سراسری زدند. از همان زمان بود که اعتصاب بیش از 41 هزار معلم در ایالت «بریتیش کلمبیا» به صورت چرخشی آغاز شد.

دولت «بریتیش کلمبیا» اعلام کرده بود حقوق معلمان را کاهش می‌دهد چرا که معلمان از ماه‎های گذشته بخش‌هایی از فعالیت‌های فوق برنامه خود را به حالت تعلیق درآورده بودند. این در حالی است که معلمان نیز می گویند تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها بالاست و نمی‌توانند به این همه شاگرد رسیدگی کنند. آنها خواستا افزایش گنجایش کلاس های درس هستند و در عوض رسیدگی به شاگردان بیشتر در کلاس های بزرگتر می خواهند حقوقشان هم به همان نسبت افزایش یابد. اما دولت نمی پذیرد و با اصرار بر موضع خود گفته که حقوق معلمان را کاهش خواهد داد.

هفته آخر خردادماه بود که پس از اعتصاب 3 هفته ای معلمان به صورت شیفتی، اتحادیه معلمان در بریتیش کلمبیا با ارزیابی اوضاع مشاهده کرد که ظاهرا این اقدام اعتراضی معلمان نتوانسته دولت را راضی کند تا دست کم به بخشی از خواسته های آنها توجه شود. از همین رو این اتحادیه تصمیم می گیرد تا رأی گیری سراسری را میان اعضای خود برگزار کند. در این رأی گیری که روزهای 19 و 20 خرداد انجام شد، 86 درصد از معلمان این ایالت به اعتصاب همه جانبه رأی مثبت می دهند. از همین جا بود که مسائل جدی تر شد.

حال دیگر والدین دانش آموزان هم نگران شده بودند چرا که قرار بود به دلیل این اعتصاب سراسری مدارس دست کم 9 روز زودتر از موعد مقرر یعنی 16 ژوئن تعطیل شود.

روزنامه «ونکوور سان» در گزارش خود نوشت: به نظر نمی‌رسد همه چیز به همین سادگی انجام شود و نبود معلمان حتما تاثیری جدی بر روند امتحانات خواهد گذاشت. دانش‌آموزان بدون حضور ناظران مطلع سر امتحان‌ها دچار دردسر خواهند شد و تصحیح ورقه‌ها هم به این آسانی‌ نخواهد بود.

بسیاری از والدین دانش آموزان در هفته های نخست اعتصاب نگران وضعیت و تکلیف فرزندانشان بودند اما مدتی بعد خبرهایی منتشر شد که نشان می داد افکار عمومی در ایالت بریتیش کلمبیا حق را به معلمان می دهد و طرف آنها را می گیرد.

شبکه «سی تی وی» کانادا نظرسنجی در سراسر ایالت بریتیش کلمبیا برگزار کرد که نتایج آن از حمایت دست کم 50 درصدی مردم از معلمان و حقوق آنها در رابطه با دستمزد و قراردادهایشان حکایت داشت. در این نظرسنجی تنها 37 درصد از مردم از سیاست دولت محلی بریتیش کلمبیا برای کاهش دستمزد معلمان حمایت کردند.

این نظرسنجی در روزهای 17 تا 19 ماه ژوئن (27 تا 29 خردادماه) انجام شده بود.

ظاهرا بارها مقاماتی از سوی اتحادیه معلمان بریتیش کلمبیا برای رفع این مسئله و مناقشات بوجود آمده که بیش از هر چیز بر دانش آموزان و سرنوشت آنها در این روزهای پایانی سال تحصیلی شان تأثیرگذار بود، تعیین شده بودند اما هر یک از این مذاکره کنندگان به نحوی از تلاش برای رفع این مسئله و مناقشه بوجود آمده باز مانده است.

آخرین فردی که به عنوان میانجی گر برای رفع این مشکل معرفی شده بود، «وینس ردی» همان مذاکره کننده با تجربه ای بود که سال 2005 موفق شد اختلافات بوجود آمده میان اتحادیه معلمان و دولت بریتیش کلمبیا را پس از حدود سه هفته اعتصاب سراسری معلمان حل کند و هر دو طرف را در این اختلاف بوجود آمده راضی کند. اما این بار به نظر می رسد که وی هنوز پیشنهاد مطرح شده برای میانجی گری میان دولت و اتحادیه معلمان را نپذیرفته است.

«وینست ردی» فعال حقوق کارگران در ایالت بریتیش کلمبیا بوده و طی سال ها و دهه های گذشته موفق شده بسیاری از حقوق کارکنان و کارگران را به آنها باز گرداند، اما این بار خبرهایی منتشر شده که از استعفای وی از این پروژه جدید حکایت دارد. دفتر وینست اعلام کرده که برنامه کاری او تا مدت ها پر است و هیچ جای خالی برای انجام مذاکرات جدید میان معلمان و دولت بریتیش کلمبیا وجود ندارد.

«کالین هنسن» وزیر دارایی سابق بریتیش کلمبیا اعلام کرد که به نظر می رسد این بار طرفین اختلافات بسیاری دارند که شاید وینسنت ردی نیز نتواند آنها را به یکدیگر نزدیک کند تا فاصله بوجود آمده تا حدودی کمتر شود.

وی افزود: اتحادیه معلمان بریتیش کلمبیا به تلاش خود برای پیدا کردن یک میانجیگر جدید برای مذاکره با دولت محلی ادامه می دهد. اما تصور نمی کنم حتی مذاکرات آینده نیز بتواند مسئله ای را حل کند.

اتحادیه معلمان بریتیش کلمبیا روز پنج شنبه گذشته از «کریستی کلارک» نخست وزیر دولت محلی این ایالت خواسته بود تا پس از دو روز مذاکرات بی ثمر، این بار «وینسنت ردی» را به عنوان میانجیگر و مذاکره کننده در این اختلافات منصوب کند و وی را به عنوان تنها امید خود برای رسیدن به راه حل با دولت معرفی کرده بود. روز جمعه دولت محلی با انتصاب وینسنت ردی موافقت کرد اما منابع خبری روز شنبه بود که اعلام کردند وی فرصت پذیرفتن این پرونده را ندارد.

«پیتر فسبندر» وزیر آموزش و پرورش ایالت بریتیش کلمبیا هفته گذشته اعلام کرد که دولت و اتحادیه معلمان به توافق نهایی حتی «نزدیک هم نشده اند».

هنوز مشخص نیست مذاکرات آتی چه زمانی برگزار می شود، اما اعتصاب ها همچنان ادامه دارد و دانش آموزان و خانواده هایشان در این میان بلاتکلیف مانده اند.

www.farhangiannews.i

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد