تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

چگونه مقالاتی مخاطب پسند بنویسیم؟

 اصول نگارش مقاله آنلاین
 چگونه مقالاتی مخاطب پسند بنویسیم؟ 
نویسنده : مجید کثیری

یکی از پرکاربردترین انواع محتوا در وب، «مقاله» است. مخصوصا این روزها که بحث بازاریابی محتوایی داغ است. همه می‌خواهند با مقالاتشان نه تنها در موتورهای جست و جو رشد کنند‏، بلکه تلاش می‌کنند به این وسیله، مخاطب بیشتری را جذب شرکت و برند خود کنند. اما متاسفانه اکثر مقالات منتشر شده در فضای مجازی، بخصوص در محیط زبان فارسی، حداقل استانداردها را هم ندارند . این مقالات یا ترجمه‌هایی هستند که با مخاطب هیچ ارتباطی برقرار نمی‌سازند، یا بدون در نظر گرفتن اصول و تکنیک‌های تدوین مقاله به نگارش در آمده اند.

لازم است قبل از تهیه هر مقاله یا همان Article، یک الگوی ذهنی از این که مطلب را برای چه کسانی می‌نویسید در ذهن خود بسازید. من مخاطبان و الگوهایی که باید در موقع نگارش مقاله مد نظر داشته باشید را در چهار دسته طبقه‌بندی کرده‌ام:

1- نوشتن برای خواننده

2- نوشتن برای موتورهای جست‌و‌جو

3- نوشتن برای سایت‌های هم رشته معتبر که مطالب شما را با ذکر منبع و لینک دهی کپی می‌کنند

4- نوشتن برای سارقان اینترنتی (کسانی که مطالب شما را می‌دزدند) که در ایران فعالیت رایجی است و ما نیز در سایت اخبار رسمی‌با این مساله به عنوان یک چالش جدی ضد کپی رایت مواجه هستیم.

برای این که یک مقاله هر 4 دغدغه را پوشش دهد نیاز به به کارگیری استراتژی‌هایی دارید.

در این مطلب با نوشتن مقاله برای «خواننده» آشنا می‌شوید؛ مقوله‌ای به نام: «قرار دادن خواننده در اولویت اصلی ذهن در زمان نگارش مقاله».

توصیه‌های بسیاری از افراد فنی و طراح سایت یا متخصصان شنیده می‌شود که می‌گویند این روزها هر مطلبی تولید می‌کنید باید برای موتورهای جست و جو بنویسید. اما حتی اگر بتوانید با استراتژی و تکنیک‌هایی و به وسیله تولید محتوا به رنکینگ بالایی در موتورهای جست‌و‌جو دست یابید، این مخاطب شماست که تصمیم می‌گیرد دوباره به سایت شما بیاید یا نه. در واقع روبات‌های گوگل هم تلاش می‌کنند تا الگوهایی را که مخاطبان از محتوای یک سایت لذت می‌برند کشف کنند. در واقع با مجموع عوامل زیر می‌خواهیم بگوییم: مطلبی بنویسید که مخاطب از خواندن آن لذت ببرد.

بنابراین نکات زیر را در نوشتن مقاله رعایت کنید:

تیتر درست و مرتبط با محتوا برای مقاله‌تان انتخاب کنید.

لید یا پاراگراف اول باید به عنوان شروعی مناسب و مرتبط با محتوای مطلب و همچنین مکمل تیتر باشد.

از روش‌های کهنه شده برای ارتقای رتبه در گوگل، همچون پرکردن مطلب توسط کلمات کلیدی خودداری کنید.

برای مطلب ساختار طراحی کنید. قبل از نوشتن مقاله، الگویی شماره دار یا بولت دار از مطلبی که می‌خواهید بگویید را روی کاغذ بیاورید.

مطلبتان را کوتاه اما ساده و کاربردی بنویسید.

جملات یا پاراگراف‌های طولانی ننویسید. خوانندگان آنلاین از جملات و پاراگراف‌های طولانی متنفرند. به این نگاه کنید که کجاها می‌توانید بین جملاتتان نقطه بگذارید. یعنی حروف اضافه را کم کنید و جملات را به صورت مستقل و کوتاه بنویسید.

از «میان تیتر»ها به خوبی استفاده کنید. میان تیترها، تیترهای داخلی مطلب شما هستند یعنی به جای اینکه یک یا چند پاراگراف را پشت سر هم بنویسید، برای هر بخش یک تیتر به صورت برجسته یا Bold در نظر بگیرید. شماره دار کردن این میان تیترها نیز فکر بسیار خوبی است.

از تجربیات شخصی خود با مخاطب بگویید. ترجمه صرف یک مقاله انگلیسی، مزیتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

از لینک‌های زیاد به بخش‌های دیگر سایت یا مقالات دیگر خودداری کنید.

سلیس و روان بنویسید. پیچیده و تکنیکی ننویسید، مگر اینکه مخاطب شما مخاطب تکنیکی بسیار سطح بالایی باشد. البته در این صورت دایره مخاطبان شما بسیار محدود خواهد بود.

جمله‌بندی و علامت‌گذاری را فراموش نکنید. از «ویرگول»، «نقطه ویرگول» و سایر نشانه‌های نگارشی که می‌تواند به متن شما منزلت ویژه‌ای ببخشد استفاده کنید. برای این کار بهتر است از یک ویراستار کمک بگیرید.

کار ویراستار بسیار اساسی و مهم است. در تمام مراکز تولید محتوای دنیا، ویراستاران مرکز ثقل مجموعه خود هستند و کارشان بسیار اهمیت دارد. گفته می‌شود در زندگی نویسندگان بزرگی مانند ارنست همینگوی ویراستار شخصی‏، جزو نزدیک‌ترین افراد مانند همسر و فرزند بوده اند.

از استایل‌های نوشتاری به خوبی استفاده کنید مثل این که کجاها را برجسته یا Bold کنید، کجاها را‌هایلایت کنید، کجاها را به صورت کج‌نویس یا Italic در بیاورید. اما تاکید می‌کنیم در کاربرد هیچ کدام از این افه‌های نوشتاری افراط نکنید. هر چیزی در صورت افراط به ضد خود تبدیل می‌شود. عمل افراطی نتیجه افراطی به همراه ندارد، بلکه معمولا نتیجه معکوس خواهد داشت. نظم و ترتیب بصری را در مطلب و در محیط انتشار آن حفظ کنید.مهمترین بخش‌های یک مقاله چیست؟

1- نکات انتخاب یک تیتر مناسب برای مقاله آنلاینتیتر مهم ترین قسمت مقاله شماست، این جاست که مخاطب تصمیم می‌گیرد به داخل مقاله بیاید یا خیر. از تیتری استفاده کنید که نه فقط کنجکاوی را ایجاد کند بلکه اطلاعات درستی هم در مورد این که این مقاله در مورد چیست به مخاطب بدهد. برای نمونه به عنوان همین مقاله نگاه کنید. مخاطب با خواندن آن دقیقا می‌تواند متوجه شود که با چه موضوعی روبه‌رو است. مردم در فضای آنلاین حوصله کلیک کردن بر روی تیتر ‌های حاوی ابهام و تشبیه و دارای استعاره‌های پیچیده را ندارند. همین طور نوشته‌هایی که به مقالات کنفرانس‌های علمی‌شبیه هستند نیز در فضای وب حالت دافعه ایجاد می‌کنند.

خودتان را جای مخاطب بگذارید: تیتر باید مخاطب را قانع کند که بر روی آن کلیک نماید، چند ثانیه منتظر بماند تا سایت شما باز شود، یکی دو ثانیه هم طول بکشد تا چشمش با فضا و قالب وبسایت یا بلاگ شما آشنا شود و بعد شروع به خواندن کند. با توجه به این مسائل، بهترین تیترها، تیترهایی هستند که می‌توانند جواب سوالات در ذهن مخاطب باشند.

فرض کنید در زمینه پوشاک و سبک زندگی مطلبی می‌خواهید بنویسید. دو سه نوع تیتر جالب و گویا در این زمینه این‌ها هستند:

چه کفشی برای فصل تابستان مناسبت تر است؟ 5 نکته انتخاب کفش راحت تابستانی

چگونه کت و شلواری کاملا سایز و فیت بدن انتخاب کنیم؟ 4 معیار انتخاب سایز کت و شلوار

چرا باید برای خرید کیف و کفش اصلا نباید به این بازار رفت؟

یا مثلا تیترهای وبلاگ اخبار رسمی‌که در آن در زمینه روابط عمومی‌و برندینگ مطلب می‌نویسیم از این نوع هستند:

به دنبال رسانه رایگان ولی موثرید؟ 3 روش نوآورانه برای ایجاد رسانه‌های اکتسابی

چهار نکته برای استفاده بهینه از پلتفرم اخبار رسمی‌برای روابط عمومی

ایده‌هایی برای تولید خبر از شرکت یا سازمان شما: 71 سوژه خبرساز

چطور با لینکدین کسب و کارمان را پروبال بدهیم: 14 استراتژی برای کاربران ایرانی2- نکات تهیه یک لید یا شروع خوب برای مقاله

به پاراگراف اول مقاله، «لید» (Lead) گفته می‌شود. اکثر مردم ممکن است به داخل مقاله نروند و فقط همان را به عنوان خلاصه بخوانند. تا حد امکان تیتر خود را با لید کامل کنید و اطلاعات بیشتری از آنچه در مقاله هست به مخاطب بدهید.

اگر فردی بر روی تیتر مقاله شما کلیک کند و طی خواندن دو سه خط اولیه، ارتباط سازمان یافته‌ای بین مطلب و تیتر پیدا نکند مطمئنا از ادامه خواندن انصراف خواهد داد و صفحه را خواهد بست. این زمان بعد از خواندن تیتر و وارد شدن به مقاله، بسته به سرعت خواندن مخاطب، معمولا 2 تا 3 ثانیه و حداکثر 10 ثانیه است. بنابراین بلافاصله بعد از تیتر، با یک لید خوب اطلاعات بیشتری به مخاطب بدهید و به عبارتی او را سر اصل مطلب ببرید. اشتباهی که بسیاری از نویسندگان حتی حرفه ای در نگارش مقاله آنلاین مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند باید «مخاطب را گرم کنند»، یا ««ایده خود را اول خوب بپزند» و «برای اثرگذاری بیشتر مقاله زمینه چینی کنند». همه این روش‌ها در دنیای آنلاین رد شده‌اند. مخاطب شما کتاب نمی‌خواند یا قرار هم نیست بیش‌از 5 دقیقه مهمان سایت شما باشد. هر لحظه پیامک یا ایمیل جدیدی ممکن است برایش بیاید و باید از سایت شما خارج شود. پس سریع بروید سر اصل مطلب.

بنابراین برای نوشتن یک لید خوب می‌توانید با استفاده از یک جمله نقل قول از فردی مشهور شروع کنید یا اینکه بگویید چرا خواندن این مقاله مهم است. شاید هم بخواهید با تشریح یک سوال و یک مشکل شروع کنید و بگویید چرا به فکر نوشتن چنین مقاله‌ای افتاده‌اید.3- نکات نوشتن متن مقاله: نه خیلی خشک و قلمبه سلمبه بنویسید و نه زیادی راحت و بدون ساختار

هیچ چیزی بدتر از این نیست که اول صبح یک ایمیل حاوی مقاله از شرکتی برای شما بیاید و با باز کردن آن با کلی کلمه قلمبه سلمبه و حرف اضافه و استعارات و تشبیهات رو در رو شوید. از طرفی هم مقالاتی را می‌بینیم که از آن سر پشت بام افتاده اند و همه اصول نگارش زبان فارسی را زیر پا گذاشته اند، مثل به زبان محاوره ای می‌نویسند و یا حتی کوچه بازاری.

هر دوی اینها اشتباه است، ساده و روان نوشتن با بیش از حد خودمانی شدن نباید اشتباه گرفته شود. کمی‌ظنز هم چاشنی کار کردن، از ابهت شما نمی‌کاهد. به یاد داشته باشید که مقاله برای مخاطب آنلاین با مقاله برای کنفرانس‌های علمی‌تفاوت دارد و از طرفی ساختار خود را هم دارد.4- مقاله را بدون اهداف مستقیم فروش بنویسید، فروش را بگذارید برای بخش فروش

کار شما با نوشتن یک مقاله این نیست که به فروش شرکت به طور مستقیم کمک کنید. بلکه شما می‌خواهید با اطلاع‌رسانی و فراهم کردن اطلاعات با ارزش، در ذهن مخاطبتان جای بگیرید و شما را به عنوان یک مشاور و کارشناس شناسایی کند. رسیدن به این هدف، به طور غیر مستقیم به فروش شما کمک خواهد کرد. آمار و تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مشتریان تجاری، ترجیح می‌دهند از شرکتی خرید کنند که مدیر یا پرسنل آن در آن صنعت متخصص و کارشناسند. بنابراین تبلیغاتی ننویسید و آموزشی بنویسید و در واقع به هیچ عنوان نباید از مقاله تان، بوی فروش به مشام برسد.5- از به کار بردن عبارات و ترکیب‌های بی خاصیت پرهیز کنید

عبارت‌هایی از این دست که قدیم ترها کاربرد داشت، دیگر مورد پسند نیست. عبارت‌هایی مانند: برهمگان واضع و مبرهن است که... ذکر این نکته را لازم می‌دانیم که... لازم به یادآوری است که‌... و مواردی از این دست که در نوشته‌های بی‌محتوا، نقش ملات و ساروج را بازی می‌کنند.

با اصولی که در این مقاله ذکر شد، تنها می‌توانید شروع کنید. عوامل بیشتری برای موفقیت مقاله‌های آنلاین لازم است. ولی از همین جا می‌توانید به سادگی و سرعت شروع کنید. اولین چیزی که برای موفقیت یک مقاله آنلاین نیاز دارید، ساختار بندی درست و داشتن جذابیت برای مخاطب است. منبع‌: وبلاگ اخبار رسمی

مردم سالاری - ۱۳ شهریور ۹۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد