تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

معلم و آگاهی

معلم و آگاهی 

عبدالجلیل کریم‌پور / روزنامه آرمان / 29 شهریور 93 

چرا معلم باید آگاه باشد؟ معلم برای بالابردن میزان آگاهی خود چه اقداماتی باید انجام دهد؟ یک معلم خوب همیشه تلاشش بر این است که بداند در اطرافش چه می‌گذرد. واقف برمحیط خود باشد و محیطش را به خوبی بشناسد. اولین عاملی که باید به آن پرداخت مطالعه هست. ما چقدر در روز مطالعه می‌کنیم؟ همه می‌دانیم که قسمت عمده آگاهی و اطلاعات ما مبتنی بر مطالعه هست؛ چیزی که سرانه آن در کشور ما بسیار پایین و حتی نگران‌کننده است. عده‌ای از معلمان به‌عنوان کسانی که صاحبان اطلاعات و آگاهی قلمداد می‌شوند این فرصت را در خود به وجود نمی‌آورند و فقط به ارائه آنچه در زمان ابتدای خدمت خود فراگرفته بسنده و دانش‌آموز را با همان مطالب قدیمی سرگرم می‌کنند. نه کسی از آنها می‌خواهد تا خود را به‌روز کنند و نه خود قدمی در این راه برمی‌دارند . کلاس‌های ضمن خدمت هم در بسیاری مواقع آنقدر قوی برگزار نمی‌شود که قادر به ارائه مطلب جدیدی باشد. در زمینه نشریات هم (‌البته غیر از نشریات آموزشی) مدارس ما صاحب فقط یک گاهنامه (نگاه) است که آن هم به مسائل خبری آموزش‌وپرورش می‌پردازد و از اطلاعات و اخبار روزانه تهی است؛ چیزی که نیاز به آن احساس می‌شود. باید مدارس آبونمان یک روزنامه باشند؛ روزنامه‌هایی با سلایق مختلف تا زمینه تحلیل و بررسی اندیشه‌ها فراهم شود. پر واضح است که معلم آگاه خود باید برای آگاهی قدم بردارد تا حرف و مطلبی جدید را برای دانش‌آموز خود به ارمغان آورد گرچه، گاهی معلمان آنقدر درگیر مسائل معیشتی خویش می‌شوند که فراموش می‌کنند معلمی فراتر از بیان چند فرمول و چند کلمه جدید ادبیات است بلکه، ابراز اندیشه و آموختن آن به دانش‌آموز است که باید تلاش شود تا این موانع برطرف شده و معلم با خاطری آسوده به سمت فراگیری و سپس آموختن پیش رود. معلم آگاه سعی می‌کند تا دانش‌آموزش «میرزا بنویس» بار نیاید. معلم آگاه دانش‌آموزش را منتقدی آگاه بار می‌آورد و به او یاد می‌دهد که به درستی به آنچه در اطرافش می‌گذرد نظر کرده و بیندیشد و سپس حق را بگوید اگر چه تلخ باشد. در قرن 21 که منابع اطلاعاتی هم به وفور یافت می‌شود، معلم نباید از قافله علمی عقب بماند و کوله بارش باید پر از اطلاعات جدید باشد. معلم آگاه انسانی شجاع و اندیشمند است که انسان می‌سازد و صاحب کارخانه‌ایست که تولیداتش آگاهی، اندیشه، انتقاد، انتخابگری، آزادگی، شجاعت و... است. بیاییم بکوشیم کمی به روزتر باشیم تا مبادا فقدان آگاهی ما روزی حقی را ناحق و ناحقی را حق نشان دهد. این مسأله با یک نقشه راه به آسانی قابل اجراست، کمی باید همت کرد.

 لینک یادداشت : http://armandaily.ir/?NPN_Id=697&pageno=5

آرمان -۲۹ شهریور ۹۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد