تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

مهر نامه

              

  مهر نامه

اوّلین روز مهرماه در کشور ما آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه ها و شروع سال تحصیلی جدید است .. مهر ماه از زمانهای خیلی دور یعنی از ایران باستان ماهی محترم و مقدس در بین ایرانیان  جایگاه بلند داشته است که جشن مهرگان را در این ماه بر گزار  می کردند ، مهر ماه آغاز فراگرفتن علم و دانش ، اندیشه ورزی و خردگرایی برای کودکان وجوانان بخصوص برای سال اوّلی ها می باشد و بار این مسئولیت به دوش فرهنگیان عزیز ، مبشران فکر و اندیشه قرار گرفته است ، معلمانی که با همه کمی حقوق و کاستی های زندگی به این امر مهم در کشور ما ایران مبادرت می ورزند و از هیچ تلاش و کوششی برای پیشرفت علم ، دانش ، فکر ، اندیشه و خرد گرایی از خود دریغ نمی ورزند.

فرهنگیان با اینکه مورد احترام ملت هستند ولی در بیشتر مواقع با بهانه های مختلف مانند کمبود بودجه و امکانات مورد بی مهری قرار می گیرند ، با اینکه دولت مردان ، مسئولین ، نمایندگان و کار گزاران نظام برای خود و کارمندان بعضی از وزارتخانه ها حقوقها و مزایای کلان می گیرند که دهها برابر حقوق فرهنگیان می باشد بودحه دارند ولی وقتی به ما معلمین   می رسند بودجه شان به ته می کشد. اینقدر ریخت و پاش ، رانتخواری ، اختلاس و چپاول و غارت منابع مالی ملی و عمومی می پردازند که چیزی برای ما معلمان و بعضی از اقشار دیگر جاممه نمی ماند ، "بقول معروف وقتی نوبت به ما می رسد کفگیر به ته دیگ می رسد ".

امسال زمانی مهر آغاز می شود که از عمر دولت " تدبیر و امید" به مدّت تقریباٌ نزدیک به یکسال سه ماهی می گذرد ، و انتظار می رفت که وضعیت بهتر و تغییر کند ولی پاشنه دولت روی همان پایه دولتهای پیشین می گردد و اکثر وعده های دولت برای اصلاح امور جامعه  از میراث نابسامان گذشته تحقق نیافته ، بلکه در آغاز راه اصلاح هم نریسده است و بر زمین مانده است و در بعضی از مسائل پس رفت هم داشته است از جمله وضع معیشت فرهنگیان و بازنشستگان ، به جای بهتر شدن ، بمراتب بدتر هم شده است.

معرفی فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت "تدبیر و امید " توسط دکتر روحانی بعد از نجفی ، ازهمان ابتدا نارضایتی بیشتر فرهنگیان و تشکلهای فرهنگی را به همراه داشته است ولی برای کامل شدن کابینه دولت و شروع کار دولت، نارضایتی خود را برجسته نکردند . چون فرهنگیان در کسب رای مردم به آقای روحانی نقش موثری داشتند ، انتظار داشتند بعد از نجفی یک گزینه قویتر سکان این وزارتخانه عریض وتویل را که در  نقطه ، نقطه کشور پر گسترانده است را بدست بگیرد تا توان اداره این وزارتخانه ر ا با همه ی مشکلات موجود داشته باشد ، حال پس از یکسال و دوماه از عمر وزات فانی می گذرد      می بینیم حق با آن فرهنگیان بود ، چون هیچ کدام از وعده های فانی در موقع معرفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش تحقق نیافته است ، وعده هایی همچون شایسته سالاری ، بستر سازی مدارس و آموزش معلمان برای "آموزش فراگیر یا آموزش برای همه "، آموزش زبان مادری  ، برداشتن سایه امنیتی از سر فرهنگیان ، نپرداختن مطالبات و معوقات فرهنگیان شاغل و بازنشستگان ، سروسامان دادن وضعیت استخدامی مربیان پیش دبستانی که مانند قرون وستایی و دوران برده داری با این عزیزان فرهنگی ، با همه تلاش طاقت فرسای چندین ساله شان برخورد می شود "که همه ان جفایی که به این قشر فرهنگی روا داشته شده است در مقاله نمی گنجد وفرصت جداگانه ای را میطلبد " ، آموزش کودکان کار وکودکان خیابانی وغیره که حنی  قدمهای اوّلیه برای تحققشان نیز برداشته نشده است . اداره این وزارت خانه از سر تا ذیل که جای خود دارد.!!! در وزارت آموزش و پرورش به جای شایسته سالاری همان باند باند بازی و رفیق بازی و نان قرض دادن به همدیگر کما فی سابق ادامه دارد و بیشتر ادارات استانها و شهرستانها را نیز با همان مسئولین دولت پیشین و یا فقط با سفارش و توصیه نمایندگان همان شهرستان اداره می کند که بیشتر مسولین ادارات مشی دولت "تدبیر و امید " را هم قبول ندارند . فرهنگیان به دکتر روحانی رای ندادند که ادارات آموزش و پرورش با چنین مسئولین اداره شود. چه کنیم و درد پیش کی ببریم بیش از این سرتان را درد نیاورم چون شما عزیزان بهتر از من اینها را می دانید که فقط " زیره به کرمان بردن " است.

 آغاز سال تحصیلی جدید بر تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته از جمله مربیان پیش دبستانی "که ظلم مضاعفی بر ایشان روا داشته  می شود ولی همچنان تحمّل می کنند و به آموزش نونهالان این مرز بوم تلاش بی دریغ می کنند تا استعداد این نونهالان را برای کشور شکوفا سازند و آنها را به جوانه وغنچه زدن وا  می دارند " ، دانش آموزان  و ملت ایران مبارک و انشااللّه این سال تحصیلی جدد برای تمام فرهنگیان خجسته باشد.

                                                                         علی اکبری پروشی

http://www.paroosh.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد