تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

به بیست وواهمه مدیران از تشکل های صنفی

بازدید : 17 مرتبه
تاریخ : پنجشنبه بیست و سوم بهمن 1393

واهمه مدیران از تشکل های صنفی


روزنامه آفتاب یزد - شنبه 93/11/11


*محمدتقی سبزواری

مدیران غالباً به گروه های غیر رسمی نیرومند بدگمان هستند. چه عاملی باعث این بدگمانی شده است؟.  آیا گروه ها قدرتمند هستند؟. آنها این قدرت را از کجا آورده اند؟. واقعیت این است که گروه ها از قدرت بالقوه ای برخوردارند و می توانند رفتار و عملکرد اعضای خود را کنترل و هدایت کنند.

در یک گروه، تشکل و یا نظام اجتماعی، سه مؤلفه وجود دارد که بر یکدیگر اثر متقابل دارند و باعث قوام و دوام تشکیلات می شوند. نگرش یا دید ، عکس العمل افراد نسبت به یکدیگر و انجام فعالیت ها. هر تغییری در یکی از این مؤلفه ها در دو مؤلفه دیگر باعث تغییر می شود. انجام فعالیت های شغلی سبب ایجاد رفتار متقابل در افراد گروه می شود.

فعالیت افراد عضو ، بازخورد و رفتار متقابل و نهایتاً نگرش مثبت افراد را به همراه خواهد داشت. نگرش مثبت یا احساس همدلی منجر به رفتار متقابل و در نتیجه اصلاح فعالیت افراد می شود. ارتباط دو به دو این مؤلفه ها به مرور زمان آنچنان محکم و استوار می شود که گسستن آن امکان پذیر نخواهد بود.

در این شرایط، تشکیلات قوی می شود و نظرات به یکدیگر نزدیک می شود و ارزش ها و هنجارها در تضاد نخواهد بود. اعضاء تشکیلات براحتی نظرات یکدیگر را می پذیرند و افراد غیر همراه به سادگی طرد خواهند شد. اثرات متقابل این مؤلفه ها در گروه، هماهنگی و همنوایی و ادراک و رفتار افراد را در پی خواهد داشت.

تشکیل گروه های اینچنینی سبب توانمندی اعضاء گروه خواهد شد. آنها می توانند اراده کنند و خواسته های خود را به مدیران شان بقبولانند. این همان قدرتی است که مدیران از آن وحشت دارند. گروه ها می توانند بلافاصله با هر تصمیم هیئت مدیره که با خواسته های آنها همخوانی نداشته باشد مقابله کنند.

با این وجود حضور نیرومند گروه های غیر رسمی الزاماً به معنای وجود یک نیروی مخرب برای مدیران نیست. در صورتی که مدیران یک هماهنگی میان اهداف خود و اهداف کارکنان و گروه های تشکل برقرار کنند، این گروه ها نه تنها مضّر نخواهند بود بلکه می توانند نیروههای سوق دهنده قدرتمندی در نیل به اهداف سازمانی و خواسته های مدیران باشند.

*عضوکانون فرهنگیان شیراز

 به نقل از وبلاگ نانمود های مدرسه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد