تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

نامه فرهنگیان کردستان به وزیر


نامه فرهنگیان کردستان به وزیر


جناب آقای فانی 

همیشه از شما تصویر خوبی در ذهن داشتم 

در دهه شصت که حضرتعالی ریاست آموزش و پرورش استان کردستان را بر عهده داشتید ،استعدادهای درخشانی با تدبیر شما در استان شناخته شد 

یادم هست که حتی سربرگ برگه های امتحانی کلاس پنجم دبستان هم در هنگام تصحیح جدا می شد 

سالهایی که نفرات ممتاز کنکور کردستان بی رقیب بودند 

شما بعدها در وزارت و در پست معاونت مشغول بودید و همچنان ذکر خیر شما بود و از شما و مدیریتتان به نیکی یاد می شد  سالها بعد

وقتی در آموزش و پرورش   ارزشیابی و امتحان بی ارزش شد و به بهانه یادگیری و ... نمرات بی پایه و اساس در کارنامه دانش آموزان مملکت سرازیر شد ، کمبود شما احساس می شد 

گذشت و گذشت تا به دوران کنونی رسید و از بخت بد شما وزیر آقای روحانی شدید 

کاش در اوج  ، با آموزش و پرورش خداحافظی می کردید 

کاش وزارت را قبول نمی کردید 

کاش صدای معلمان را می شنیدید 

کاش شما که روزی با ما بودید ، بر ما نمی شدید 

کاش برای همکارانتان ، تلاشی می کردید 

کاش با یک اقدام جسورانه ، خاطرات شیرین دهه شصت را برایمان تداعی می کردید 


مرد قهرمان دهه شصت ، شما مثل آقای شصت چی اشتباهی بودید 

 جناب فانی 

هنوز هم حاضر نشده ام لب به بد گویی شما باز کنم 

اما 

بعنوان یک همکار ، توصیه می کنم شما دیگر ما را فریب ندهید 


در اتاق وزارت ، نیم ساعت وقت بگذارید و سری به قسمت فیش همکاران در پورتال وزارت بزنید 


بصورت اتفاقی فیش چند نفر از همکاران را ، مشاهده کنید 

اگر زحمتتان نشد قسمت کسورات را هم نگاهی بیندازید 

  گمان کنید وزیر نیستید 

ببینید همسایه معلمتان با نهصد هزار تومان دریافتی ، که شاید قسمت اعظمش را هم بابت اقساط بیرون هزینه کند ، چگونه روزگار می گذراند 

  وزیر محترم ، اگر شما هم به مساله افزایش جمعیت ایران اعتقاد دارید مطمئن باشید ، که باعث اصلی تک فرزندی فرهنگیان شمایید 


باعث دو شغله بودن فرهنگیان شمایید 

در آمار طلاق فرهنگیان سهیمید 

در مرض ها و مشکلات روحی معلمان سهم دارید 

در قطع صله رحم همکاران گناهکارید 


در افسردگی خانواده های فرهنگی سهیم هستید 


در کم سوادی عده ای از فرهنگیان و به روز نبودنشان نقش دارید 


و....

و این بدبختی ها ، فقط از وزارت شما و دوران تدبیر نیست ، که شما میراث دار ، خرابه ای به نام آموزش وپرورش فرتوتی هستید که وزرای قبل هرکدام با آمدن و رفتنشان ، بر خراب تر شدن آن ، همت گذاشتند 

دکتر فانی 

شما از بدنه آموزش و پرورش هستید 

هنوز برای کاری حدی و درخور دیر نیست 

به دوران اوجتان برگردید 

یا عطای وزارت را به لقایش ببخشید 


جمعی از فرهنگیان کردستان.

به نقل از گروه 17 اردیبهشت در تلگرام


؛ آموزش و پرورش نیازمند مالی نیست و منابع درآمد زایی کافی هم دارد فقط


دوستان عزیز و معلم من ؛ آموزش و پرورش نیازمند مالی نیست و منابع درآمد زایی کافی هم دارد فقط دست آدم های بی کفایت و دزد افتاده که نفعی به هیچ معلمی نمیرساند لطفا به موارد زیر دقت کنید:1_ صندوق ذخیره فرهنگیان بعد از وزارت نفت و تامین اجتماعی دارای بیشتری شرکت ، کارخانه و منابع مالی است ! از روز عضویت تا بازنشستگی معلمین حق عضویت از حقوق آنان کسر می شود به امید چندرغاز سالانه که مثل مهریه نه کسی داده و نه کسی گرفته!!!  و به امیدپرداخت معادل آن در زمان بازنشستگی والبته به صورت اقساط!! پس سود سرشار این همه منابع مالی و گردش حساب موسسات و شرکت های تحت پوشش صندوق ذخیره کجاست ؟!   2 _ شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان که با سهم سپرده همکاران معلم عضو اداره میشود دارای گردش حساب فوق العاده زیاد و سود فراوان است اما قطره چکانی به همکاران حساب پس میدهد چراوضعیت مالی و اداره شرکت تعاونی فرهنگیان به این وضعیت در آمده؟نفع چه کسانی در ادامه این وضعیت است؟  3 _ خانه معلم در تمام کشور باید خانه معلم باشد! اما نه تنها خدمات دهی آن به معلمین تفاوت چندانی با سایر مردم نداردبه اساسا هیچ خیر و برکتی برای معلم ندارد توجه داشته باشید خانه معلم هر شهر معادل در آمد یک هتل دو یا سه ستاره، معادل درآمد یک رستوران درجه یک و معادل درآمد یک تالار مراسم گردش مالی و سود دارد اما نه برای معلمین بلکه برای اوشان!!!!!!      4_  شرکت بیمه معلم دارای گردش حسابی در حد بیمه ایران و بیمه ملت است  اما چه سودی برای معلمین و فرهنگیان داشته یا دارد؟! حقوق پرداختی به همکاران معلم (همین چندرغاز ماهیانه ما)وقتی در یک حساب متمرکز می شود رقمی هنگفت میشود ،بسیاری از مبالغ همین حقوق ها تا مدت ها در حساب معلمین می ماند و به تدریج خارج میشود!چرا این حقوق ها در یک بانک به نام معلمین جمع و متمرکز نمی شود تا هم محل سپرده آنان باشد و هم ازمزایای آن بهرمند شوند؟!اگر به مبالغ حقوق ها گردش حساب و منابع مالی صندوق ذخیره ،بیمه معلم، خانه معلم وفروشگاه تعاونی مصرف و ... را در یک حساب اضافه کنید در حد بودجه و رفاه مردم کشور قطر و امارات منابع مالی انباشته میشود ! اونوقت سهم من و شما از همه این منابع مالی با بالای 20 سال سابقه خدمت حقوق یک میلیونی آ.پ با هزاران منت و بوق و کرنا است! (همکاران معلم لطفا در همه گروهها انتشار دهید)

به نقل از گروه 17 اردیبهشت در تلگرام

نگاهی گذرا به موقعیت و جایگاه معلمان



ضروری است نگاهی گذرا به موقعیت و جایگاه معلمان در جامعه خود داشته باشیم تا با آگاهی از وضع موجود ، راه رسیدن به وضعیت مطلوب را بیابیم .

برای این کار در « دانش برنامه ریزی » از روش ها و تکنیک های مختلف می توان استفاده کرد که یکی از رایج ترین آن ها روش " SWOT " برای سازمان ها و مجموعه های اجتماعی است . در این تکنیک، اصطلاحات یاد شده دارای معانی زیرند :



الف ) نقاط قوت ( STRENGTH )

-کثرت معلمان جامعه و تفوق جمعیتی آن ها به گروه های شغلی دیگر

-سطح بالای دانش و آگاهی های اجتماعی معلمان

-گستردگی جغرافیایی از حیث پراکندگی معلمان در سراسر کشور

-میزان نفوذ اجتماعی و فرهنگی معلمان در جامعه



ب) نقاط ضعف ( WEAKNESS )

-کمبود سطح خودآگاهی معلمان متناسب با اهمیت شغلی ، جایگاه اجتماعی و منزلتی خود

-عدم وجود تشکل های صنفی ، اجتماعی قدرت مند در بین معلمان

-کمبود سطح خودآگاهی معلمان در مورد اهمیت و ضرورت کار جمعی سازمان یافته صنفی و اجتماعی

- تفرق و عدم سازمان یافتگی تشکل های مختلف معلمان کشور

-فقدان پایگاه اجتماعی قوی تشکل های معلمان

- کمی اتکا به نفس در بین معلمان



ج) فرصت ها ( opportunity )

- دارا بودن منزلت اجتماعی بالا در سطح جامعه

- داشتن نقش موثر در شکل گیری شخصیت فردی دانش آموزان و به تبع آن هویت جمعی جامعه

- دارا بودن شان بالای اجتماعی ومنزلتی نزد رهبران سیاسی اجتماعی جامعه



د ) تهدید ها ( THREAT )

-ناچیز بودن سهم بخش آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور به نسبت جمعیت تحت آموزش کشور

- ناچیز بودن حق الزحمه معلمان در ازاء فعالیت آموزشی و پرورشی که دارند در مقایسه با سایر اقشار و گروه های جامعه

-عدم حضور فرهنگیان در عرصه برنامه ریزی ها ، ساختار تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مهم کشور

-تضعیف روند شکل گیری نهادهای مدنی به طور عام و نهادهای معلمان به طور خاص توسط نهادهای حاکمیتی کشور

- عدم تحمل و تمایل حاکمیت به شکل گیری نهادهای مستقل و قدرت مند صنفی در بین معلمان و اتخاذ سیاست تضعیف تشکل ها و اختلاف افکنی بین آن ها

- گرفتار شدن در چنبره مشکلات روزمره اقتصادی به دلیل ضعف بنیه معیشتی معلمان



جمع بندی

با توجه به تجارب معلمان در جوامع مختلف ، به نظر می رسد معلمان کشور برای ارتقاء وضعیت خویش بایستی ضمن توجه به شرایط امروز کشور و رعایت نکات چهارگانه فوق ، سعی و کوششی مستمر ، جدی و صبورانه را در پیش گیرند تا بتوانند در مدتی نه چندان طولانی گام های موثر در این مسیر بردارند که اهم آن ها به قرار زیر است :

-ضرورت سازمان یابی معلمان در قالب تشکل های مدنی ؛ نظیر تشکل های صنفی و انجمن های اجتماعی غیر دولتی و در ادامه آن بر ایجاد اتحادیه سراسری که یک ضرورت اجتناب ناپذیر است .

- تشکل های معلمان باید عمده تلاش و فعالیت های جهت دار خود را مصروف ارتقاء جایگاه شانیتی ، درآمدی ، امنیت شغلی ، خودآگاهی صنفی و اجتماعی معلمان کنند .

-ضمن احترام به تکثر برداشت و فهم از مسائل اجتماعی و اقتصادی ، معلمان از ستیز و تضعیف یکدیگر بپرهیزند و در صحنه های اجتماعی متحد و مکمل یکدیگر باشند .

- تشکل های معلمان باید ضمن داشتن ارتباط معقول و سنجیده با ارکان مختلف حاکمیت ، استقلال خود را حفظ کرده ولی از وابستگی و ارتباط غیرمعقول با او احتراز کنند .

- تشکل های معلمان با توجه به شرایط حاد سیاسی و اجتماعی کشور بهتر است فقط بر ماهیت صنفی و اجتماعی خود تاکید ورزند .

به نقل ار گروه فرهنگیان 30 کر مانشاه

جنبش صنفی و حق طلبی فرهنگیان آغاز شده


جنبش صنفی و حق طلبی فرهنگیان آغاز شده.


واین موج به اندازه ای پرتوانه که سیاسیکاران تلاش میکنن سوار این موج بشن و بهره ی حزبی و شخصی ببرن.

در این میون مجلس و  راستیهای مقابل دولت تلاش دارن که جنبش ما رو اعتراض به دولت نشون بدن.

ما به دولت اعتراض داریم ولی دلمون از این مجلس و دولت پیشین خونتره:


1_حرکت ما صنفی است نه سیاسی


2_مجلس میگه که وزیر ما ناکارآمده.

وزیر کارامد ما نجفی بود و خود شما اجازه ندادید که بیاد.


3_شما در دولت پیش که هشت سال دراختیار همفکرای شما بود، چه کردید برای فرهنگیان جز سرکوب؟


4_سهم فرهنگیان از درامدهای نجومی نفت چه بود؟


5_هم در دولت پیشین هم در زمان این دولت، شماکدوم مصوبه رو به سود معلمان به تصویب رسوندید؟


6_چرا این دلسوزیهای پوچ شما برای فرهنگیان، همیشه نزدیک انتخاباته؟


7_همین اعتراضات در سال 85 هم رخ داد ولی شما جز سرکوب و کتک کاری چه کردید؟


8_همفکران شما در صدا وسیمای میلی، جز دروغ پراکنی و تمسخر فرهنگیان، چه میکنن؟


پس بدونید که معلم بیداره.

ما زبان را ننگریم و قال را


جنبش صنفی ما به راه افتاده و حق خود را خواهد گرفت. بفرما ! 

این گوی و این میدان، تو زودتر حق ما رو بده.

به نقل از فرهنگیان 6 گروه تلگرام

علی پیروز)کالایی سازی‌آموزش متوقف شود



(علی پیروز)کالایی سازی‌آموزش متوقف شود

گفتگو فریبرز رییس دانا با روزنامه ی آرمان



اعتراض اخیر معلمان به وضعیت معیشتی خود امر تازه ای نیست. آنان در روزهای پایانی سال گذشته نیز مقابل مجلس اعتراضاتی را مطرح کرده بودند. اما این بار در روز پنجشنبه اعتراضات در چندین شهر کشور گسترش یافت تا این پیام به مسئولین برسد که معلمان همچنان منتظر پیگیری مطالبات شان هستند. در این میان دولت همچنان در حال اجرای سیاست‌های اقتصادی مربوط به خصوصی سازی آموزش است و بخشی از انتقادات جامعه معلمین به این بخش از سیاست‌های دولت در جهت کالایی سازی آموزش است. فریبرز رئیس‌دانا اقتصاددان در گفت وگویی با ما این مسائل را تشریح کرده است.

نظر به اینکه در روزهای پایانی سال گذشته معلمان اعتراضاتی به وضعیت معیشتی خود داشتند، از دید شما چرا این اعتراض که رنگ و بوی اقتصادی دارد باز هم تکرار شد؟

معلمان از لایه‌های ارزش آفرین اصلی جامعه هستند و مسئولیت خطیری برعهده دارند. از طرف دیگری معلمین از آگاهی اجتماعی و اقتصادی بیشتری نسبت به سایر گروه‌های حقوق بگیر جامعه برخوردار هستند. آنان رودررو با زندگی کودکان و جوانان هستند و احساس مسئولیت شان هر روز محقق می شود و سرنوشت فرزندان جامعه در کنار فرزندان خودشان رقم می خورد. همه اینها دست به‌دست هم داده است و موجب شده تا این لایه اجتماعی نسبت به مسائل جامعه حساس باشد. روز معلم در ایران سابقه اش به مبارزات پیگیر معلمان و شهادت دکتر خانعلی در میدان بهارستان و مبارزات برای افزایش حقوق معلمان باز می‌گردد. جنبشی که برای محاکمه قاتلین شهید ادامه یافت و آثار مثبتی داشت. بعدها که رژیم شاه تمام دستاوردهای مبارزات را نادیده گرفت و نهاد خانه معلم به حاشیه رفت، یکی از رهبران آن مبارزات خود به سمت وزارت فرهنگ وقت منصوب شد و بخشی از حقوق معلمان را احقاق کرد و باقی خواسته‌های معلمین با شدت توسط رژیم ستم شاهی سرکوب شد. در طول جنگ تحمیلی نیز معلمان در تمام شهرها (حتی شهرهای مرزی) به فعالیت خود ادامه می دادند و هر خطری را با دریافت کمترین میزان حقوق تحمل می‌کردند. صرف نظر از اینکه بخش کوچکی از معلمین مذکور با بخش عمده معلمین در مدارس متفاوتند (که در موسسات و نهادهای خصوصی و به‌صورت خصوصی روش تست زدن را به دانش آموزان - بدون آموزش عمیق- یاد می‌دهند)، معلمین امروز وضعیت خوبی در تهران و شهرستان‌ها ندارند. آنان به لحاظ معیشتی مانند سایر اقشار ارزش‌آفرین جامعه شاهد افت قدرت خرید خود هستند. در این شرایط معلمین انگیزه و توان کافی برای آموزش هرچه بهتر به دانش آموزان را نخواهند داشت. معلمی که امنیت شغلی و اقتصادی نداشته باشد توان تربیت صحیح فرزندان را نخواهد داشت.

این وضعیت چرا از لحاظ اقتصادی بر سر معلمان آمده است؟ دولت‌ها مدعی بودند که امروزه مدارس خصوصی نیز در کنار مدارس دولتی وجود دارند و توان مالی آنان بیشتر است.

شما باید بدانید که دولت در نظر دارد تا حدود 40درصد مدارس کشور را خصوصی (غیرانتفاعی و غیردولتی) کند و در این میان سهم تهران بالای 60درصد است. یکی از سیاست‌هایی که دولت‌ها پس از دوران سازندگی پیشه کردند، همین سیاست خصوصی سازی آموزش بود. ما می دانیم که تامین آموزش و بهداشت رایگان برای مردم یکی از اصول غیرقابل اغماض قانون اساسی است. خانواده‌ها در تهران توان اینکه از پس هزینه‌های بالای این مدارس بربیایند را ندارند. در شرایطی که امروز در برخی مدارس غیر انتفاعی برای کلاس اول ده‌ها میلیون تومان برای هر دانش‌آموز مطالبه می شود، سهم هر معلم و دستمزد او گاهی به یک میلیون تومان نیز نمی رسد. این وظیفه دولت است که هم براساس قوانین موضوعه و حقوق بشر، شرایطی را فراهم کند که مردم مجبور نباشند که در مدارس نمونه دولتی هم شهریه‌های میلیونی بدهند و شرایط طوری نباشد که برای دبیرستان به مدارس غیردولتی 20میلیون تومان بپردازند! بنده حس می کنم یکی از دلایل اعتراضات فعلی همین روند باشد.

برخی اتحادیه‌های رسمی و قانونی حرکت معلمین را تندروانه قلمداد می‌کنند که سویه‌های فرا صنفی یافته است. آیا این اتهام صحیح است؟

این مساله به هیچ وجه صحت ندارد. آنان تصور می‌کنند این اعتراضات سویه‌های سیاسی دارد. به هیچ وجه چنین نیست. درحالی که در شرایط فعلی دولت و جریانات همسو می دانند که چه توافق اتمی بشود و چه این توافق صورت نگیرد، اصلی ترین خواسته مردم بهبود وضعیت آموزش و بهداشت و تامین اجتماعی است. برخی معلمین حس می‌کنند که اگر در این سری از اعتراضات مسالمت آمیز خود موفق نشوند، جامعه آنان را جدی نخواهد گرفت و اگر روزی در اثر توافق منابع درآمدی ارزی ایران نیز آزاد شود، وزارتخانه آموزش و پرورش و جیب معلمان، آخرین جایی باشد که بدین‌ترتیب در جریان افزایش درآمد دولت پر شود! سوال ما این است که آیا در مدارسی که شهریه‌های 40تا50میلیون تومانی اخذ می شود، چه خدمات و آموزشی داده می شود؟ آ

به نقل از گروه 17 اردیبهشت در تلگرام