تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تدابیر آموزشی برای دولت تدبیر و امید

 تدابیر آموزشی برای دولت تدبیر و امید 



طبق اصل 30 قانون اساسی ارائه آموزش رایگان برای همه شهروندان جزو وظایف دولت می‌باشد. لیکن باید توجه داشت که این اصل قانون اساسی تفسیرپذیر بوده و مقصود از آن توزیع امکانات و منابع دولتی‌ به‌طور متعادل‌‌ می‌باشد. برای مثال‌ رعایت‌ اولویت‌هایی چون ترجیح‌ مستضعفان‌ و مستعدان‌ بر دیگران به‌عنوان مصادیقی از عدالت آموزشی بیان شده است. چنان‌که پیش‌تر عنوان شد پرداخت یارانه‌های آموزشی به شیوه کنونی با مفهوم عدالت آموزشی در تضاد است چراکه عده‌ای با برخورداری از امکانات بیشتر از همان میزان تسهیلات آموزشی دولتی بهره می‌برند که افرادی با بضاعت مالی کمتر. از این‌رو به‌نظر می‌رسد تفسیری نو از اصل 30 قانون اساسی، تعریف کارآمدتری از عدالت اجتماعی- اقتصادی به دست خواهد 

ادامه مطلب ...

وزیران آموزش و پرورش درباره تشکل ها چگونه فکر می کنند ؟

وزیران آموزش و پرورش درباره تشکل ها چگونه فکر می کنند ؟


سر پرست اموزش و پرورش بعد از مدت ها از انتصاب و مشاوره با نزدیکان تصمیم گرفت نمایندگان تشکل ها ی معلمی را در دفتر خود پذیرا باشد و با انها دیدار و گفتگویی داشته باشد . در حلقه نزدیکان فانی و همه ی وزیران آموزش و پرورش در خصوص تشکل ها چند دیدگاه و جوددارد . 

*گروهی می گویند تماس با تشکل ها و دیدار گزینه وزیر یا سر پرستی که می خواهد وزیر شود با انها، در نهایت به ضرر وزیر یارای آوری او میباشد . این گروه حساسیت نمایندگان مجلس اصول گرا، و رویکرد سیاسی برخی تشکل ها را و سخنان نجفی در خصوص این که "یکی از اصلی ترین پرسش های کمیسیون آموزش نزدیکی و دیدار های اخیر من با تشکل ها بوده است را دلیل مخالفت خود بیان می کنند" انها همچنین اعتقاد دارند اگر قبل از رای گرفتن از مجلس  ، وزیری با تشکل ها نشست داشته باشد و به انها نزدیک شود این تشکل ها در اینده نه چندان دور، وزیر شدن اورا مدیون خود خواهند دانست و مشکلاتی برای او ایجاد خواهند کرد .این گروه مخالف نزدیک شدن وزیر اموزش و پرورش با تشکل ها هستند وانها را بیشتر مزاحم کار وزریران آموزش و پرورش می دانند.انها براین باور هستند تشکل ها بخصوص در سال های اخیر از بدنه معلمان فاصله گرفته و تعداد اعضای بسیاری از انها از انگشتان دست تجاوز نمی کند.

*گروهی دیگر معتقد هستند باید با تشکل ها دیدار هایی محدود صورت بگیرد و برای ایجاد موج حمایت وبیانیه پراکنی های حمایتی از ظرفیت تشکل ها استفاده شود . این گروه به درستی می دانند، که تشکل ها فرصت ایت دیدار ها ی محدود را به بیان درد دل گونه  وشرح مشکلات اموزش و پرورش که هر وزیری انهارا می داند می پردازند . انها می دانند که تشکل ها معمولا مطالبات عینی ، فوریفر و مصداقی طرح نمی کنند ، انها استدلال می کنند  اگر وزیر اموزش و پرورش یا سر پرست ان با تشکل ها دیدار داشته  کند ،می تواند با قرار دادن تشکل ها در دام تعارفات و مسائل احساسی انها را به صدور بیانه های حمایتی وادار کند ضمن اینک محتوای این گونه نشست های عصرانه ای قرار نیست در هیچ تریبون رسمی اموزش و پرورش منتشر شود و برخی وعده های رد وبدل شده در این گونه نشست ها تنها  بوسیله ی  برخی اعضای تشکل ها به صورت غیررسمی در اختیار رسانه ها قرار داده میشود که هدف اول یعنی اگاهی معلمان از برگزاری نشست مسئول اموزش و پرورش با تشکل ها حاصل شده است و رویکرد مشارکتی وزیر در جامعه تقویت می شود و بعد ها هر جا لازم باشد  با توجه عدم انعکاس رسمی ، به سادگی می توان وعده های اعلامی و انچه که به نقل از رسانه ها مطرح شده  از طرف روابط عمومی تکذیب کرد . معمولا این گروه  برای جلب اعتماد بیشتر وسریع تر تشکل ها ،  پیشنهاد  تعیین یک رابط از طرف وزیر جهت ارتباط با معلمها را می دهند که با استقبال مواجه می شود . 

* گروهی دیگر که معدود هم هستند معتقد به صداقت در گفتار وکردار در تعامل با تشکل هامی باشندو معتقد به ایجاد و تعریف یک ساختار مستقل قوی در معاونت تشکل ها ،جهت تقویت تشکل ها و ارتباط با وتسهیل کار و فعالیت شان و انجام تبلیغات جهت عضو گیری هستند . به دلیل نا خوشایندبودن این گونه دیدگاه ها در کانون قدرت ، تعداد این گروه از افراد از نصف انگشتان یک دست هم معولا کمتر است انها به صراحت قادر به بیان دیدگاه خود نمی باشند و بیشتر در حاشیه تصمیم گیری ها هستند و اعقادشان معمولا در صندوقچه قلبشان بایگانی است

وبلاگ آفا اجازه

http://rasoolpapaei2.blogfa.com/

10 سال پیش در چنین روزی ...

10 سال پیش  در  چنین روزی ...


9 شهریور 82


هو العلیم

 

استیضاح حاجی وزیر آموزش و پرورش

استیضاح حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش با کوشش جناح اقلیت مجلس ششم و به پیگیری حاجی بابایی نماینده همدان انجام گرفت. تشکل های صنفی معلمان ایران در روز استیضاح به تاریخ 9 شهریور 82 در صحن علنی مجلس و در جایگاه تماشاچی ها حضور یافتند و شاهد مذاکرات موافق و مخالفان استیضاح وزیر بودند.

طبق معمول هرگاه که قدرت در دست جناح خاصی باشد از وزیر وقت خود دفاع می کند. بنابر این نمایندگان موافق دولت وقت تلاش می کردند که استیضاح انجام نگیرد و به روش های گوناگون از برخی نمایندگان درخواست می کردند که امضاهای خود را پس بگیرند.

از رفت و آمد هایی که در مجلس جاری و ساری بود این گونه به نظر می رسید که استیضاح رای نمی آورد. متاسفانه بیانیه یکی از تشکل های سیاسی تهران (سازمان معلمان) بین نمایندگان مبنی بر مخالفت با استیضاح توضیح شد.

وضعیت نامناسب معیشتی معلمان و مسائل ساختاری آموزش و پرورش و عدم توجه به نیروهای کیفی در آموزش و پرورش موجب شد استیضاح حاجی وزیر سابق رای نیاورد.

 

مسئله بسیار جالب اینکه، در بعضی موارد استیضاح حاجی شباهت زیادی به طرح استیضاح فرشیدی وزیر قبلی آموزش و پرورش در دولت نهم داشت.

 

 

برخی از وعده هایی که وزیر آموزش و پرورش در وقت رای اعتماد به مجلس شورا و معلمان و فرهنگیان داده بود، عبارت بودند از : بهبود مدیریت، اصلاح ساختار آموزش و پرورش و ...

 

بعد از سخنان موافقان و مخالفان استیضاح، از تعداد 236 رای ماخوذه 68 رای سفید (موافق استیضاح) و 159 رای کبود (مخالف استیضاح) و 10 رای زرد (ممتنع) به وزیر آموزش و پرورش رای دادند. در پایان جلسه استیضاح، تشکل های صنفی معلمان بدون جهت گیری موافقت یا مخالفت از استیضاح، همچنان بر رفع مسائل بنیادی آموزش و پرورش تاکید کردند!

اما متاسفانه نه وزیر سابق و وزیر کنونی توجه ای به پیشنهادات و نقطه نظرهای تشکل های صنفی ندارند و با آن ها وارد تعامل و گفت و گوی به صورت جدی و اساسی نمی شوند. شاید ایشان فکر می کنند که تشکل ها در حاشیه هستند! و یا به وسوسه های کسانی گوش می دهند که ثنا گویند و می کوشند که تشکل های صنفی معلمان را وابسته به جناح های قدرت معرفی نمایند!

در صورتی که تشکل های صنفی معلمان طی 26 بیانیه، و چندین سال فعالیت مستقل نشان دادند که وابسته به قدرت نیستند. زیرا روند کار اکثر تشکل های صنفی معلمان چنین است که  اعضای هیئت مدیره حق گرفتن هیچ پست و مقامی بالاتر از مدیریت مدرسه را ندارند تا حق نظارت و نقد آموزش و پرورش را بدون وابستگی به قدرت و به صورت مستقل و آزادانه به انجام رسانند.

تشکل های صنفی معلمان طی این مدت هزینه های مالی و اجتماعی بسیاری در راه احقاق حقوق معلمان پرداخته اند و از معلمان توقعی جز حمایت ندارند. کسانی که به چنین استقلال داشتنی باور ندارند می توانند به روش های گوناگون تحقیق و بررسی کنند.

 

گزارش کامل استیضاح در شماره 1 هفته نامه قلم معلم آمده است و در پایان بیانیه زیر صادر شد:

 

 

بیانیه شماره 9  شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران:

 

 

 

 

به نام خداوند بخشنده و مهربان

 

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد ...

 

با سلام حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

 سال هاست که انباشتگی خواسته ها و مطالبات معلمان به مرز بحران و انفجار رسیده است و اعتراضات آشکار فرهنگیان توجه همگان را به خود معطوف کرده است. ساختار بیمار آموزش و پرورش از یک سو و سوء مدیریت ها و استفاده مکرر از روش منسوخ آزمایش و خطا که بیش از دو دهه بر نظام تعلیم و تربیت کشور حاکم بوده است از دیگر سو شرایط دشواری را برای فرهنگ و فرهنگیان فراهم نموده است.

 همچنین فاصله عمیق طبقاتی و اختلاف فرهنگی ناشی از آن، محیط مدارس کشور را که عرصه تعلیم و تربیت است را به صحنه برخورد فرهنگ ها و میدان گسترش فساد و اعتیاد کشانده و 
می کشاند و زمینه گسترش اعتیاد و فحشا و دیگر ناهنجاری های اجتماعی را فراهم نموده و 
می نماید. اما انباشتگی مطالبات و افت تحصیلی و رواج فساد و اعتیاد پدیده ای نیست که محصول دو سال اخیر باشد. آنچه امروز در عرصه اجتماعی مشاهده می شود نتیجه عملکرد ناصواب مسئولانی است که علی رغم نقشی که در ایجاد این فضای آلوده داشته اند هرگز به پرسش و استیضاح کشیده نشده اند.

    با این وجود ضمن استقبال از اصل استیضاح به عنوان حقی که شایسته است به دور از جناح بندی های سیاسی از آن استفاده شود از نمایندگان محترم مجلس می خواهیم که با غنیمت شمردن فرصت به وجود آمده به بررسی مسائل آموزش و پرورش پرداخته و به جای دفاع و یا حمله غیر منصفانه به نقد عملکرد کسانی که در ایجاد این کاستی ها و کم کاری ها سهیم بوده اند بپردازند. پس شایسته است که وزیر و نمایندگان محترم مجلس با تمام توان در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش و اصلاح بنیادآن که بارها وعده داده اند همت گمارند و مجموعه ی نظام و مردم را برای حل این نابسامانی ها یاری بطلبند.

آری استیضاح حق نمایندگان است و شایسته است که از آقای حاجی پرسیده شود که تا چه حد در اجرای رئوس برنامه های اجرایی آموزش و پرورش که در زمان گرفتن رای اعتماد به مجلس ارائه نموده اند موفق بوده اند؟

آیا به وعده هایی چون برخورداری از آموزش و پرورش مناسب، افزایش سهم آموزش و پرورش در اقتصاد برای بهبود سطح معیشتی و قدرت خرید فرهنگیان، نهادینه کردن و گسترش مشارکت معلمان، مدیران، متفکران، کارشناسان، دانش آموزان و خانواده ها در فرایند تصمیم سازی ها حمایت از ایجاد و توسعه سازمان ها و اتحادیه های صنفی و تخصصی فرهنگیان و تهیه ساز و کار مناسب برای برخورداری و نهادمند از تشکل های علمی، تخصصی، صنفی، صاحب نظران و موسسات پژوهشی خصوصا تشکل های معلمان و دانش آموزان و ... عمل نموده اند؟

 

  آیا در ایجاد یک محیط با نشاط برای معلمان و دانش آموزان و تدوین و اجرای صحیح آیین نامه هایی همچونانتخاب مدیران مدارس توسط معلمان، حفظ استقلال و ثبات رای در عزل و نصب مدیران ناشایسته و شایسته، جلب اعتماد عمومی و دفاع از حقوق و حیثیت معلمانی که به ناحق مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفته اند موفق بوده اند؟

 

با این که با ایجاد جو پلیسی و ناتوانی در جلب مشارکت فرهنگیان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و عدم پیگری خواسته های بر حق فرهنگیان در مجلس و دولت عملا نتوانسته اند کارنامه قابل قبولی ارائه نمایند تردیدی نیست که صدها هزار فرهنگی به قضاوت و رای عادلانه نمایندگان محترم چشم دوخته اند. لذا به این وسیله ضمن تاکید بر این نکته که خواسته های اصلی فرهنگیان و اصلاح بنیادی آموزش و پرورش به حذف یا ابقای آقای حاجی وابسته نیست از تمامی نمایندگان ملت در خواست می نماییم به دور از جناح بندی ها و توافقات سیاسی پشت پرده به دفاع از حقوق از دست رفته فرهنگیان پرداخته و به رفع بنیادی مشکلات جامعه فرهنگی همت گمارند. چراکه وقت تنگ است و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد...  

 

 

 

9 شهریور 1382

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

  

 

     تشکل های حاضر در جلسه:


·         کانون صنفی معلمان ایران

·         جامعه فرهنگیان آستانه اشرفیه

·         انجمن صنفی فرهنگیان خراسان

·         هیئت موسس کانون فرهنگیان کهکیلویه و بویر احمد

·         کانون فرهنگیان یزد

·         انجمن فرهنگیان مستقل تهران

  •        کانون معلمان همدان

9 سال پیش در چنین روزی ...

9سال پیش در چنین روزی ...


10 شهریور 1385



تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان

بیست و پنجم بیانیه– دانشکده شریعتی تهران – خانی آباد

 

9 و 10  شهریور سال 1385

 

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران طبق آیین نامه اجرایی خود سالی دو بار تشکیل گردهمایی 
می دهد. یکی در اواخر زمستان و دیگری در اواخر تابستان . در همین راستا در 9 و 10 شهریور 85 
گردهمایی تشکیل شد. از سه نهاد دعوت به عمل آمد:

 

1.  وزیر آموزش و پرورش

2.  رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس هفتم

3.  نماینده وزارت کشور

 

متاسفانه فقط مسئول تشکل های غیر دولتی وزارت کشور  حضور یافتند و آقای حاجی بابایی رئیس 
فراکسیون فرهنگیان مجلس نمابری فرستادند که به شهرستان می روند . وزیر آموزش و پرورش  هیچ 
پاسخی ندادند. تشکل های صنفی به وزیر آموزش و پرورش  وقت (فرشیدی) پنج نامه کتبی تا آن زمان 
تحویل داده بودند. دو نامه توسط دبیرخانه اردبیل و یک نامه از طرف دبیرخانه تهران و دو نامه هم توسط همکاران در سفر استانی رئیس جمهور (احمدی نژاد) یکی در شهرکرد و دیگری در سراوان.

روز قبل از اخذ رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش ، کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) ملاقاتی با آقای فرشیدی داشتند و مسائل ساختاری آموزش و پرورش  مطرح شد ولی پاسخ های ایشان عمیق و قابل تامل نبود. اما جالب است که همان مسائلی را که فعالان صنفی با ایشان مطرح کردند در سخنانشان برای اخذ رای،‌ 
در مجلس بیان کردند !!


متاسفانه این اولین باری نیست که شخصی پس از رسیدن به مقام وعده هایش را فراموش می کند. چون از ابتدا 
بر مبنای خط مشی سیاسی ای که بر او حاکم بوده است ،‌ عمل کرده است. کما اینکه وزیر وقت اصلاحات فقط زمانی با کانون صنفی معلمان ایران ملاقات کرد، ‌که روز قبل از آن معلمان در مقابل مجلس اجتماع کردند و 
تا دانشگاه تهران به صورت تظاهرات راهپیمایی نمودند.


فرشیدی هم به ملاقات با تشکل ها پاسخ نداد،‌ تا سرانجام در آذر ماه 1386 مجبور به استعفاء شد. عملکرد 
وزرای سابق آموزش و پرورش  برای وزیران آینده آن درسی است تا از روش های سازنده و معلم پسند 
استفاده کنند. به هر حال تشکل های صنفی سراسر کشور طی حدود 8 سال فعالیت،‌ با مسئولان کشور و 
نمایندگان مجلس ملاقات های بسیار داشته اند و درباره ی مسائل معیشتی – منزلتی معلمان و ساختار 
بیمار آموزش و پرورش و حقوق دانش آموزان ، بحث و مذاکره نموده اند. تشکل های صنفی طی این مدت 
در عمل نشان داده اند که مستقل و صنفی عمل می کنند و از قدرت و گرایش های حزبی به دور هستند.


 تشکل های صنفی اعتقاد دارند که باید آنقدر قوی باشند که هر دولتی سر کار باشد ،‌ در جهت رفع مسائل معلمان و آموزش و پرورش ایشان را مورد مذاکره و گفت و گو قرار دهد. تشکل ها تا کنون هزینه های مادی و معنوی بسیاری در جهت احقاق حقوق صنفی معلمان متحمل شده اند. فعالیت تشکل ها متکی به فرد نیست ، بلکه در نهایت خرد جمعی تشکل،‌ جامه عمل می پوشد. در جلسه گردهمایی شهریور 1385 تصمیماتی گرفته شد که مهمترین آن انجام انتخابات شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور بود. 


در این جلسه تصمیم گرفته شد شورای مرکزی،‌ ضمن پای بندی به اساسنامه و آیین نامه اجرایی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور،‌ در تمام کارهای اجرایی و تصمیم گیری تشکل ها می تواند وارد شود به جز تعلیق و باطل کردن بیانیه های تشکل های صنفی معلمان.


تعلیق و باطل کردن بیانیه های تشکل های صنفی فقط در اختیار گردهمایی تشکل های صنفی سراسر کشور با 40 تشکل است. در انتخابات گردهمایی شهریور 1385 شورای مرکزی به ترتیب زیر انتخاب شدند:

 

1.  اصفهان

2.  اردبیل

3.  تهران

4.  کرمانشاه

5.  رشت

6.  شیراز

7.  مشهد

8.  یزد

9.  همدان

 

تصمیم دیگر آنها : تجمع 13 مهر ماه (5 اکتبر) روز جهانی معلم ،‌ تشکل ها طبق سنوات قبل در ادارات و سازمان آموزش و پرورش تجمع داشته باشند. مسئله دیگری که مورد بحث و گفت و گوی معلمان قرار گرفت عدم دخالت تشکل های صنفی فرهنگیان در رفتار سیاسی و قدرت سیاسی از جمله نامزدی برای انتخابات شورای شهر مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بود. طبق معمول کشور های پیشرفته معلمانی که تصمیم دارند در قدرت سیاسی شرکت کنند به احزاب سیاسی مورد علاقه خود بروند. تشکل های صنفی در ساختار ، نهادی مدنی و مردمی هستند و بر مسئله غیر حزبی و غیر سیاسی بودن تاکید دارند. 


در پایان بیانیه تشکل های صنفی اعلام نمودند که در راستای دادخواهی و ایستادگی برای احقاق حقوق فرهنگیان و در جهت رفع تبعیض تلاش خواهند کرد. بیانیه صادر شده به شرح زیر است :

 

 

به نام خداوند جان و خرد

 

بیانیه پایانی همایش تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور نهم و دهم شهریور 85 – تهران

 

بی تردید در هزاره سوم کشورهایی می توانند به حیات علمی و فرهنگی خود ادامه دهند که با سرمایه گذاری گسترده و اصولی در آموزش و پرورش به متولیان اصلی تعلیم و تربیت یعنی معلمان توجه ویژه داشته باشند. فرصت ها در گذرند و کشورهای جهان در عرصه رقابت علمی و تکنولوژیکی گوی سبقت را از هم می ربایند ولی هنوز نیازهای اولیه ی ناخدایان کشتی علم و دانش که چشم مردم برای ورود به رقابت علمی و فنی با سایر ملل 
به تلاش و اهتمام آنها دوخته شده ،فراهم نگردیده است.


بی عدالتی بی حد و حصر بر معلمان که نقش استراتژیک در آینده ی کشور دارند در شان نظام جمهوری اسلامی نیست و جای شگفتی است که این مسائل و مصایب کمترین تحرکی در نزد تصمیم گیران بلند پایه کشور برای رفع ظلم ایجاد نکرده و نمی کند.


نمایندگان محترم شورای اسلامی

معلمان ایران در سال های اخیر برای آگاه نمودن مسئولان کشورنسبت به بی عدالتی های آشکار، کلیه ی اقدامات لازم، اعم از دیدارهای حضوری ، انجام مکاتبات ، تهیه ی طومارها ، گردهمایی و .... را انجام دادند و برای این اقدامات بعضا مورد مؤاخذه قرار گرفته اند و حتی دستگیر و زندانی شده اند ولی از جانب مراجع ذی ربط اقدام موثری در جهت رفع تبعیض های ناروا و برقراری عدالت به عمل نیامده است. گویی گوش شنوایی برای شنیدن دردها و اراده ای برای حل مشکلات معلمان در نزد مسئولان وجود ندارد .


نمایندگان محترم

آنچه در عرصه ی تعلیم و تربیت اتفاق می افتد فاجعه ای است که گویی کسی به عمق آ ن نیندیشیده است. متاسفانه در ساختار ما با تغییر یک وزیر همه سیاست گذاری ها و مناسبات اداری و سازمانی دستخوش تغییر و تحول می گردد. چه کسانی پاسخگوی اتلاف هزینه هایی هستند که اینگونه با تغییر یک وزیر بر پیکره این سیستم تحمیل می گردد.


فرزندان این ملت که به آموزش و پرورش سپرده می شوند چه گناهی مرتکب شده اند که می بایست به آزمایشگاه روش منسوخ آزمون و خطای مسئولان سیاسی و خطی آموزش و پرورش تبدیل گردند. یک روز معاونت پرورشی حذف و یا ادغام می شود و روزی دیگر دوباره احیاء می شود. یک روز انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان تبلیغ و اجرا می شود و روز دیگر منسوخ می گردد و صدها نکته دیگر که همگان بر آن واقفند. این در حالی است که همه می دانند کار فرهنگی یک کار دراز مدت است و آلوده نمودن آن به سلایق سیاسی و جناحی نتیجه ای جز نابودی فرهنگ و آ.پ کشور نخواهد داشت. 


بدیهی است که در این میان دانش آموزان و فرهنگیان بیشترین آسیب را دیده و می بینند. سوال اساسی این است که چرا نمایندگان محترم مجلس در این رابطه سکوت اختیار کرده اند و به وظیفه ی نظارتی خود عمل نمی کنند. بعد از روی کار آمدن دولت نهم، معلمان سراسر کشور چشم انتظار تحقق وعده های داده شده توسط وزیر آ.پ شدند. وزیر محترم در هنگام ارائه برنامه خود به مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که تا پایان سال 84 حداقل پنج کار بزرگ برای فرهنگیان انجام خواهند داد و به لحاظ همین وعده ها بود که موفق به اخذ رای اعتماد آن هم در اندازه حداقلی شد.


امروز عدم تحقق کلیه ی وعده های ایشان بر نمایندگان پوشیده نیست . شخص وزیر از فردای روز رای اعتماد ، هر آنچه را که وعده داده بودند انکار نمودند. ایشان رسما نمایندگان معلمان در کانون های صنفی را به هیچ می انگارند و آنها را در حاشیه می دانند، دعوت های مکرر آنها را برای طرح مسائل و مشکلات فرهنگیان بی پاسخ می گذارند. ایشان فاقد دکترین کار آمد برای اداره وزارت خانه عظیم آموزش و پرورش هستند. شرایط جهانی را در عرصه ی تحولات عمیق نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه تعلیم و تربیت در نظر نمی گیرند، با تغییرات نا بجا، بی مهابا و بدون تدبیر و تسویه سازی در عرصه نیروی انسانی بر تنش ها دامن می زدند و خود را به هیچ یک از طرح ها و برنامه هایی که شعار آن را از تریبون مجلس سر دادند، پای بند نمی دانند.


شرح عملکرد ضعیف و ناتوانایی های وزیر محترم که مثنوی هفتاد من است در این مختصر نمی گنجد. لذا نمایندگان فرهنگیان در کانون های معلمان سراسر کشور در نشست سالانه ی خود در شهریور ماه در تهران که از نمایندگان عزیز بخواهند عملکرد یک ساله وزیر محترم را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن در خصوص کفایت یا عدم کفایت ایشان تصمیم لازم را اتخاذ نمایند.


سخنی با فرهنگیان عدالت خواه

همکاران همراه، چنین به نظر می رسید که تشکل های صنفی فرهنگیان مانند بسیاری از فعالان صنفی جامعه، به رکود و خمودگی گرفتار آمده اند و یا دچار یاس و سرخوردگی  گردیده اند اما با اصرار و پا فشاری شما در خواست های بر حقتان در گردهمایی ها و نشست های اعتراض آمیز بر این واقعیت صحه گذارد که فرهنگیان فرهیخته، آگاهانه و به دور از جنجال های سیاسی و خطی بر حقوق پایمال شده خویش پای می فشارند. 


لذا تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در راستای دادخواهی و ایستادگی بر حقوق حقه ی عموم فرهنگیان ضمن اینکه همه ی اقدامات مدنی و قانونمند را در جهت رفع تبعیض و نا برابری حق خود می دانند، از فرهنگیان سراسر کشور دعوت می نمایند در روز 13 مهر ماه 85 برای گرامی داشت روز جهانی معلم از ساعت 10 الی 12 در محوطه سازمان آموزش و پرورش استان ها و ادارات شهرستان ها گرد هم آیند (لازم به ذکر است ساعت گردهمایی متناسب با شرایط استان ها قابل تغییر است) از مسئولان اجرائی کشور نیز قاطعانه تحقق وعده های داده شده در خصوص تصویب و اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت، تعمیم طرح ارتقای شغلی برای همه فرهنگیان و رفع تبعیض های ناروای درون و برون سازمانی در خصوص دارندگان مدارک فوق لیسانس و دکتری و بازنشستگان و نیز رسیدگی به مشکلات ویژه ی عوامل اجرائی ادارات و مدارس را داریم.


امید است مسئولان با اقدامات عملی خود مانع از فرو ریختن پایه های علمی ، فرهنگ و اندیشه در سرزمینی شوند که روزگاری جهانیان جیره خوار سفره دانش ، فرهنگ و تمدن آن بوده اند.


و اما سخنی با اولیاء محترم دانش آموزان ،

سیل بنیان کنی که امروز فرهنگ و فرهنگی را تهدید می کند ، بی عدالتی و ظلمی است که دور نمای علم اندوزی و دانش پژوهی را تیره و آینده فرزندان این مرز و بوم را مبهم و تاریک گردانیده است. شما یقینا واقفید که از معلم ناامید و ناراضی نمی توان انتظار تربیت نسلی امیدوار، با نشاط و پر توان را داشت. ریشه همه این نابسامانی ها در پایمال شدن ارزش های مدنی و حقوق معلمان است و این خود آشکارا تیشه زدن به ریشه علم است و سخن آخر اینکه رنج معلم، رنج بی عدالتی، رنج وطن، رنج آینده و رنج آینده سازان مملکت اسلامی است.

 

کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) – کانون صنفی معلمان اردبیل – کانون صنفی فرهنگیان یزد – 
کانون صنفی فرهنگیان اصفهان – کانون صنفی فرهنگیان گیلان (رشت) – کانون فرهنگیان شیراز – 
کانون صنفی معلمان همدان – کانون صنفی معلمان کرمانشاه – کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین – 
کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان – مجمع صنفی فرهنگیان ایلام – اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز – 
کانون صنفی معلمان ارومیه – کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی – کانون صنفی فرهنگیان شوشتر – 
انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر – کانون صنفی فرهنگیان شهر رضا – کانون صنفی معلمان استان مرکزی – کانون معلمان شهرری (در حال تاسیس ) – کانون فرهنگیان اسلام شهر – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان – 
کانون صنفی معلمان ملایر – کانون صنفی فرهنگیان استان قم – کانون صنفی معلمان نکاء – 
جامعه فرهنگیان آستانه اشرفیه – کانون صنفی معلمان چهار محال بختیاری (هیئت موءسس ) – 
کانون صنفی معلمان ازنا (در حال تاسیس ) – کانون صنفی معلمان دزفول – کانون صنفی معلمان خراسان – 
کانون صنفی معلمان ابهر ( هیئت موسس )

(توضیح از مهدی بهلولی : کتاب "آموزش و توسعه"


(توضیح از مهدی بهلولی : کتاب "آموزش و توسعه" 


کتاب ارزنده ای است درباب مباحث نوین در اقتصاد آموزش،که عباس معدن دار آرانی و محمد رضا سرکار آرانی در سال 88 به نگارش در آوردند و نشر نی آن را به چاپ رساند. من نوشتار زیر را- که نتیجه گیری بخش خصوصی سازی کتاب است- را تایپ کردم تا همکارانی که کتاب را نخوانده اند،این بخش را بخوانند؛بخشی که پیرامون مساله ی مهمی  است.)



 از این ساده انگاری باید پرهیز شود که مردم سریعآ از سرمایه گذاری در بخش آموزش استقبال می کنند. در کشورهای در حال توسعه،فقر مانع اصلی خصوصی سازی آموزش است. افزایش هزینه های آموزشی باعث گسترش عدم ثبت نام کودکان یا ترک تحصیل،به علت افزایش هزینه ی فرصت های از دست رفته می شود. بهتر است اصلاحات اقتصادی دولت ها در بخش آموزش طبقه متوسط و بالای جوامع شهری را هدف قرار دهد. مردم فقیر شهری  و روستایی اولین کسانی هستند که از سیاست های بازار محور دولت ضرر می بینند. سیاست های اعمال شده ی دو دولت چین و هند می تواند درس های آموزنده ی بسیاری برای برنامه ریزان مالی و آموزشی ایران در بر داشته باشد. شروع خصوصی سازی از آموزش عالی،اختصاص سهمیه به طبقات فقیر برای ورود به دانشگاه ها،افزایش کمک به مدارس مناطق روستایی و فقیر،ساخت مدارس مجهز در مناطق کم درآمد شهری و تهیه ی غذا و لباس برای کودکان مناطق هندو چین را می توان از سیاست هایی دانست که همزمان با روند خصوصی سازی،دولت های فوق اعمال کردند. افراط در خصوصی سازی و فشار بر طبقات متوسط شهری باعث می شود که در دراز مدت این سیاست ها برخلاف اهداف اولیه ی خود عمل کنند. در ایران این امر می تواند هشداری برای سرمایه گذاران خصوصی و مدیران مدارس باشد. فشار بر مصرف کننده(والدین) برای دریافت 


شهریه ی بیشتر،گرچه در بدو امر سود سرمایه گذاری خصوصی در آموزش را افزایش می دهد ولی در دراز مدت کاهش قدرت خرید مشتری را درپی خواهد د اشت. جان فورد با درک این اصل می گوید : "آدم بی کار،مصرف کننده ای است که توان خرید ندارد و انسان کم درآمد،قدرت مصرف را کاهش می دهد."

ادامه مطلب ...

دوست و فعال صنفی جناب اسماعیل عبدی

دوست و  فعال صنفی جناب اسماعیل عبدی

درگذشت پدربزرگ گرامی تان را به شما و دیگر بازماندگان محترم تسلیت می گویم.

طول عمر برای بازماندگان از خدواند متعال خواستارم

خاکساری

شایسته سالاری جایگزین رابطه سالاری شود

 

شایسته سالاری جایگزین رابطه سالاری شود

توسعه ایرانی در گفت وگو با پروفسور رضا حمزه یی


نویسنده: بابک مهدیزاده

ایران عزیز ما یکی از ثروتمندترین ملت های دنیاست. هیچ بهانه و عذر قابل قبولی برای هیچ کس و هیچ گروهی وجود ندارد که نتوانستند کشور را به سطحی از ملت های پیشرفته در دنیا بیاورند. منابع طبیعی ایران به اندازه یی است که بیشترین درخواست و تقاضا برای آن وجود دارد و خیلی گرانبهاست
    پروفسور رضا حمزه یی استاد ایرانی دانشگاه میسوری امریکا لیسانس اقتصادش را قبل از انقلاب از دانشگاه ملی (دانشگاه شهید بهشتی کنونی) اخذ کرد و فوق لیسانسش را از دانشگاه کالیفرنیا و دکترای اقتصادش را نیز از دانشگاه آریزونا. با وی با توجه به تخصص اش درباره پیش شرط های توسعه همه جانبه و بررسی وضعیت توسعه در ایران و چگونگی توسعه یافتگی گفت وگو کردیم. او در این گفت وگوی کتبی که در چند مرحله انجام شد، معتقد است که ایران از پتانسیل بالایی برای توسعه یافتن برخوردار است و در گام اول باید شایسته سالاری را جایگزین رابطه سالاری کند و با کمک مدیران متخصص و شایسته و بهره گیری از سرمایه انسانی به توسعه برسد.
ادامه مطلب ...

خبری خوش برای کارمندان باز نشسته


خبری خوش برای کارمندان باز نشسته
  
              
    خبری خوش برای کارمندان باز نشسته
مهدی عیسی زاده نماینده ی مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز کارمند به تمامی کارمندان و بازنشستگان گفت امروز خبر خوشی برای کارمندان بازنشسته ایران داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا مهدی عیسی زاده نماینده ی مردم میاندوآب،  شاهیندژ و تکاب و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از صبح امروز کار بازبینی قانون خدمات کشوری آغاز شده  و اکنون در حال بررسی فصل دهم شامل حقوق و مزایای کارمندان شاغل و بازنشسته است هستیم.

عیسی زاده افزود : بحث امروز در رابطه با ماده ی اول این فصل یعنی افزایش حقوق کارمندان است که در حال بررسی آن هستیم .

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت : سعی ما این بوده در این قانون تمامی فصول را به نفع کارمندان تصمیم گیری نمائیم ؛ که بحمدالله تا کنون به همین گونه بوده است.

وی افزود : در بحث های ، جابه جایی ، انتقال ، بازنشستگی زود هنگام و پایان خدمت و مزایای آن و غیره …  تصمیماتی که گرفته شده به سود کارمندان و در جهت ارتقاء جایگاه کارمندی بوده است.

عیسی زاده در پایان گفت : سعی ما بر این است که قانون خدمات کشوری را در یکی دو هفته ی آینده به اتمام برسانیم

آیا فانی وزارتی مثل «دسته گل» تحویل خواهد گرفت؟


آیا فانی وزارتی مثل «دسته گل» تحویل خواهد گرفت؟


 *معیشت معلمان و شرایط اقتصادی آنان در ایجاد رضایت شغلی و بالارفتن عملکرد و ارتقای منزلت اجتماعی حرفه معلمی نقش اساسی دارد. در دوره حاجی‌بابایی با توجه به تورم افسار گسیخته شرایط اقتصادی معلمان رشد و جهشی حتی متناسب با تورم نداشته است، قدرت خرید معلمان بالا نرفته است و معلم‌ها فقیر‌تر از قبل شده‌اند. معلمان نه تنها به قله‌یی که وعده داده شد برده نشدند، بلکه متاسفانه همچنان در کوهپایه دشواری‌های اقتصادی رها مانده‌اند و همچنان برای تامین حداقل‌های یک زندگی ساده مجبور به روی آوردن به مشاغل دوم و سوم هستند. واقعیت این است فانی در حالی این «دسته گل» را تحویل می‌گیرد که معلمانش از جهت اقتصادی تحت فشارند و موقعیت اجتماعی‌شان در جامعه باز هم تنزل یافته است.

 *مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری‌ها و نگاه از بالا به آنان در این دوره هم تغییر خاصی پیدا نکرد، ، شورا‌های معلمان و مدارس در این دوره بیشتر از هرزمانی به حاشیه رانده شد و معلم‌ها همچنان به عنوان آخرین حلقه زنجیر دیوانسالاری باقی ماندند. اعمال فشار به مدیران مدارس و معلمان برای درصد قبولی تبدیل به یک رویه شد و معلم‌ها کمترین نقشی در انتخاب مدیران مدرسه ندارند. فانی در حالی این «دسته گل» را تحویل می‌گیرد که امروزه مشارکت معلمان در مسائل آموزش و پرورش و امور مدرسه یک مطالبه جدی شده است.

ادامه مطلب ...

احضار علی اکبر باغانی دبیر کل کانون صنفی معلمان برای اجرای حکم

احضار علی اکبر باغانی دبیر کل کانون صنفی معلمان برای اجرای حکم

احضار علی اکبر باغانی دبیر کل کانون صنفی معلمان  برای اجرای حکم 

       
علی اکبر باغانی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران(تهران)در تماسی تلفنی به حقوق معلم از احضارش به اجرای احکام دادگاه انقلاب برای اجرای حکم خبر داد.

       حقوق معلم - اسماعیل عبدی:
      آقای باغانی لطفا در مورد جزییات این خبر  بیشتر توضیح دهید:
        پاسخ:
       پیشتر قاضی پیر عباسی رییس شعبه ی 26 دادگاه انقلاب طی حکمی مرا را به یک سال حبس در زندان قزل حصار و ده سال تبعید به زابل محکوم کرده بود که با اعتراضم پرونده به شعبه ی 36 تجدید نظر ارجاع داده شد.پس از رسیدگی پرونده در شعبه ی فوق به ریاست قاضی سید احمد زرگر و  با تایید حکم پیشین در دادگاه تجدید نظر ،  برای اجرای حکم باید به اجرای احکام دادگاه انقلاب مراجعه کنم.
     حقوق معلم:
     امیدواریم مسئولین ذیربط با درک فضای سیاسی فعلی کشور با مختومه کردن پرونده ی پیشین پنج سال حبس تعلیقی علی اکبر باغانی و تبرئه کردن ایشان از تمامی احکام صادره و آزادی همکاران فرهنگی دربند موجب خشنودی معلمان کشور شوند.
به نقل از وبلاک حقوق معلم