تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

پبام از همکاران در مورد اعتراضات معلمان

پیام از همکاران 

در مورد اعتراضات معلمان

 

باور روز برای گذر از شب کافیست .ولی همت و اقدام عملی و دادن هزینه وفداکاری م لازمه .طبق قانون جبران تا هزینه نپردازیم به مطلوب نمیرسیم.انتخاب باخودماست انفعال وذلت یا حرکت وسعادت.بقول مولانی عزیز ( این ندهی ؛ آن نبری ) نامه معلمان ایران به ملت ایران


مردم عزیز ایران:

شاید شنیده اید که معلمان ایران سه ماه است حرکت صنفی و عدالت خواهی خود را آغاز کرده اند. جنبشی که هدف بزرگی در پشت آن نهفته است و آن اهمیت دادن به علم و دانش و آموزش و پرورش تک تک مردم ایران زمین است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق برخورداری از آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را حق تک تک مردم ایران دانسته است،یعنی در سرزمین ایران از فقیر و غنی و وزیر و نماینده و کشاورز و معلم و کارگر،همه حق دارند از حقوق برابر آموزشی برخوردار باشند اما پس از 36سال از رستاخیز انقلابی مردم ایران برای دست یافتن به حق تعیین سرنوشت خود امروز می بینیم که این حق شناخته شده بشری(حق برخورداری برابر آموزشی) یا به عمد(؟؟؟؟) و یا با بی تدبیری نامدیران نامدبر، نادیده گرفته شده است و معلمان سرزمین شما برای احقاق این حق پایمال شده ی تمام مردم ایران

به نقل ار

گروه فرهنگیان در وایبر

7 سال پیش در چنین روزی ... 10 فروردین 86

7  سال پیش در چنین روزی ...

10  فروردین  86


به نام خداوند جان و خرد



بیانیه ی پایانی جلسه ی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور 


10فروردین 1386- تهران 


از داد و وداد آن همه گفتید و نکردید


 یا رب چقدر فاصله ی دست و زبان است


 اخبار مربوط به ضرب و شتم و بازداشت معلمان در مقابل مجلس شورای اسلا‌می‌و وزارت آموزش و پرورش، نه تنها برای ملت بزرگ ایران که برای افکار عمومی‌جهان تکان دهنده و غیر قابل باور بود  هیچ ملت صاحب فرهنگ و هیچ کشور صاحب تمدن، منزلت متولیان تعلیم و تربیت خود را آن قدر نازل نمی‌داند که اجازه دهد دست تعدی به روی آنها بلند شود .


 ظاهرا وقوع چنین حوادث ناگواری مختص کشور ماست که_ داعیه داران اخلا‌ق و معنویتش با ضرب مشت وباتوم و الفاظ رکیک، معلمان فرزندان خود را به محبس می‌فرستند و برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و وعده‌های تو خالی خویش، به آنها اتهامات ناروا وارد می‌کنند .


فرهنگیان اندیشمند؛ 


 پس از جلسه ی روز سه شبنه23/12/85 در محل مجلس شورای اسلا‌می‌که با حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان، سخنگوی هیئت رئیسه ی مجلس و دونفر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تعدادی از نیروهای امنیتی برگزار شد، بی نتیجه بودن آن از بدو شروع جلسه با اظهارات متناقض سخنگوی هیئت رئیسه محرز گردید . طبق برنامه ی اعلا‌م شده ی قبلی مقرر بود که روز چهارشنبه 23/12/85 نمایندگان تشکل‌های صنفی در مقابل مجلس گزارش جلسه ی روز قبل را به فرهنگیان اعلا‌م کنند، ولی مداخله ی غیر قانونی نیروهای انتظامی‌و امنیتی و ضرب و شتم و دستگیری تعداد زیادی از معلمان عدالت خواه، مانع از اعلا‌م بی ثمر بودن جلسه ی روز بیست و دوم اسفند به فرهنگیان شد.


یاران همراه؛ 


 پس از یک دهه حرکت صنفی و انجام همه ی اقدامات مدنی اعم از مکاتبات، طومارها، تحصن‌ها ، تجمعات اعتراض آمیز و برگزاری جلسات مکرر با مسئولا‌ن اجرایی کشور و نمایندگان مجلس، برای فرهنگیان کشور روی کار آمدن دولتی با شعار مهرورزی و عدالت محوری و مجلسی با شعار معیشت مداری، نوید روزهای خوش و رفع تبعیض و بی عدالتی بود، ولی پس از گذشت سه سال از عمر مجلس و قریب دو سال از عمر دولت، بر همگان تو خالی بودن وعده‌ها محرز گردید .


 در روز سیاه تعلیم و تربیت ایران، یعنی  23اسفند 85 ضرب و شتم و بازداشت دسته جمعی معلمان در مقابل خانه ی ملت!!! گوشه هایی از مهرورزی دولت به نمایش گذاشته شد و در بازجویی از معلمان مظلوم، مدعیان اخلا‌ق و فضیلت با ادبیات سخیف و الفاظ موهن مدال افتخار گرفتند. آری دولتی که حتّی جفا بر یک انسان در ماورای مرزهای ایران را بر نمی‌تابد، در اقدامی‌از سر مهرورزی در ایّام عید نوروز، معلّمان کشور خود را که جرمی‌جز عدالت خواهی ندارند به زندان می‌افکند تا میزان پایبندی خود را به این شعار رئیس دولت نشان دهد که: (فرهنگیان نباید هیچ گونه دغدغه ای داشته باشند، آموزش و پرورش اولویت اول دولت من است وقدرت خرید فرهنگیان را دو برابر خواهم کرد )


 در اولویت بودن آموزش و پرورش در سیاست‌های دولت، با ارائه ی دو لا‌یحه ی بودجه توسط دولت برای سال‌های  85و  86و به تبع آن با فقیرتر شدن فرهنگیان، کاملا‌ محرز گردیدو دیدیم که تا چه حد دولت محترم، هماهنگ با مهرورزی، سیاست عدالت محورانه ی خود را نیز به پیش می‌برد . همچنین مشخص گردید که حنای مجلس معیشت مدار تاچه حد پررنگ است. مجلسی که به راحتی با کنار گذاشتن لا‌یحه ی خدمات کشوری در سال پایانی عمرش همه ی افتخارات خود را یک جا زیر پا گذاشت چرا که طبق فرمایش رئیس محترم مجلس، افتخار مجلس هفتم این است که اولین مصوبه اش تصویب لا‌یحه ی نظام هماهنگ است !!! 


 با توجه به اظهارات رئیس محترم قوه ی قضائیه مبنی بر قانونی بودن تجمعات صنفی فرهنگیان، و با عنایت به اصل  27 قانون اساسیمبنی بر آزاد بودن هرگونه راهپیمایی و تجمع مشروط به اینکه مسلحانه و مخل مبانی اسلا‌م نباشد، شورای هماهنگی پی گیری قضایی برای برخورد باآمران و عاملا‌ن فاجعه ی روز 23/12/85 را از طریق مراجع قانونی، حق مسلم خود می‌داند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولتیان و مجلسیان محترم؛ 


 فهم این نکته که تشکل‌های صنفی به دنبال احقاق حقوق صنفی فرهنگیان و احیای منزلت به عمد تضییع شده ی معلمان هستند، کار دشواری نیست چرا که در دو دولت با رویکرد متفاوت، موضع گیری‌ها و خواسته‌های فرهنگیان یکسان بوده است . مسئولا‌ن اجرایی کشور و نمایندگان مجلس نیز نیک می‌دانند که هیچ کدام از خواسته‌های معلمان سیاسی نیست و تجربه نشان داده که فرهنگیان در برهه‌های تاریخی متعدد در کنار ارزشهای اصیل انقلا‌ب اسلا‌می‌بوده و هستند، ولی گویی مسئولا‌ن کشوری ساده‌ترین راه را برای عدم پاسخگویی در ایران، زدن برچسب‌های ناچسبی چون: غیر قانونی بودن، سیاسی بودن و ... می‌دانند . امّا تجربه نشان داده است که این انکارها و تهمت‌ها نوعی فرار به جلو است و مسئولا‌ن از سرناتوانی در صدد پاک کردن صورت مسئله‌اند.


 فرهنگیان سراسر کشور، با توجه به عملکرد چند ساله ی فراکسیون فرهنگیان مجلس، اعضای این فراکسیون را به علت عدم اقدام موثر در پی گیری حقوق مادّی و معنوی فرهنگیان و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت معلمان کشور، نماینده ی واقعی این قشر عظیم نمی‌دانند  همچنین با توجه به نا توانی وزیر آموزش و پرورش دراداره ی این وزارت خانه ی عظیم، خواهان عزل این فرد ناکارآمد از راCس سیستم تعلیم و تربیت کشور هستند .


 ما نمایندگان صنفی فرهنگیان سراسر کشور، ضمن اینکه راه مذاکره با دولت و مجلس را همچنان بازمی‌دانیم دولت را مسئول فاجعه ی تاریخی 23/12/85 اعلا‌م می‌کنیم . همچنین خواهان آزادی_ بی قید و شرط همه ی همکاران عدالت طلب و عذر خواهی رسمی دستگاه اجرایی کشور از جامعه ی معلمان کشور 


 هستیم و در اعتراض به بی قانونی‌های برخی نهاد‌ها در دستگیری فعالا‌ن صنفی و همچنین عدم تحقق وعده‌های دولت و مجلس در برقراری عدالت و اجرای نظام هماهنگ حقوق، در اولین مرحله از اقدامات اعتراض آمیزخود، تصمیمات زیر را اتخاذ نموده و در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد: 


1- در اعتراض به برخوردهای غیر قانونی نهاد‌های امنیتی و انتظامی‌با فرهنگیان در مقابل مجلس وبازداشت معلمان تهران و کرمانشاه؛ در روزهای یکشنبه و دوشنبه  ....و  ..... 86 ضمن حضور در دفترمدارس، علیرغم میل خود از حضور در کلا‌س‌های درس .....


2 - برابر بیانیه ی پایانی جلسه ی شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان در تاریخ 23/12/85 مجددا تاکید می‌شود که در روز یکشنبه .....، ضمن حضور در مدارس از حضور در کلا‌س‌های درس خودداری می‌نماییم؛ و همچنین روز چهارشنبه  ......در شهرستان‌ها در محل ادارات آموزش و پرورش، و در مراکز استان‌ها در محل سازمان‌های آموزش و پرورش از ساعت 9تا 12 اقدام به گردهمائی اعتراض آمیز خواهیم نمود .


3- در صورت عدم تحقق خواسته‌های صنفی فرهنگیان دال بر رفع تبعیض در بین کارکنان دولت و عدم اجرای نظام هماهنگ حقوق کارکنان دولت به صورت کامل و جامع، در روز سه شنبه .......از ساعت  13تا  17ما معلمان سراسر کشور در مقابل مجلس شورای اسلا‌می‌اقدام به گردهمائی گسترده ی کشوری خواهیم نمود. 


 


 کانون صنفی معلمان ایران - کانون صنفی معلمان ابهر- کانون معلمان ارومیه- کانون فرهنگیان استان اصفهان- کانون صنفی معلمان ایلا‌م - کانون صنفی معلمان اردبیل - اتحادیه ی صنفی فرهنگیان اهواز - کانون صنفی فرهنگیان آبادان - کانون مستقل فرهنگیان استان آذربایجان شرقی - کانون صنفی معلمان تبریز- کانون صنفی فرهنگیان خراسان - کانون صنفی فرهنگیان خمینی شهر - کانون صنفی معلمان کرمانشاه - کانون صنفی معلمان گیلا‌ن ( رشت- ) کانون صنفی معلمان زنجان - کانون صنفی معلمان شهرری - کانون صنفی معلمان شیراز - کانون صنفی فرهنگیان شهرضا - کانون صنفی معلمان استان چهارمحال و بختیاری- کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین - کانون صنفی معلمان قم - کانون صنفی معلمان کرج - انجمن صنفی معلمان استان کردستان - کانون صنفی معلمان کرمانشاه- کانون صنفی معلمان مازندران - کانون صنفی معلمان همدان - کانون صنفی معلمان یزد


ل‌


آموزش و پرورش در سالی که گذشت



آموزش و پرورش در سالی که گذشت ! 

عبدالجلیل کریم پور

 سال 93 سالی پر از نشیب های متعدد برای آموزش و پرورش بود ، سالی که اتفاقات گوناگونی دامن این نهاد را گرفت ، سالی که امید هم نتوانست گرهی از مشکلات متعدد آن را بگشاید.

آموزش و پرورش  نهادی است که جمعیت زیادی را در خود جای داده است، جمعیتی که تولیدکنندگانی قابل ، اعضای آن را تشکیل داده اند ، آن هایی که انسان هایی با فکر تولید می کنند . آن هایی که نخبه های کنونی این دیار ، روزی در کلاس درس آن ها درس مهر را دوره می کردند و امروز به دلیل زیاد بودن شان ، زیادی تلقی می شوند . در این یادداشت برآنیم تا خیلی گذرا ، نقبی بر آن چه در این سال بر آموزش و پرورش گذشت داشته باشیم ، امید که مفید واقع شود.

در ابتدای سال 93 ، یعنی همان اولین روز کاری بعد از تعطیلات اداری ، اعلام شده بود که حکم های جدید معلمان با افزایش مورد نظر، باید در کازیوهای مدرسه قرار گرفته باشد و معلمان از این بابت کمی خوش به حال شان شود! اما درست در همان زمان معلمان باید شاهد افزایش حقوق خارج از عرف خیلی از نهادها می بودند که بیانگر تبعیضی ملموس بود .

بیمه ی طلایی اتفاقی دیگر بود که تغییرش را همان اوایل سال مشاهده کردیم.تغییر در وضعیت بیمه ای که حاجی بابایی آن را افتخار دوره ی خود می دانست ، متاسفانه از کیفیتش کاسته شد.عده ای از معلمان عطایش را به لقایش بخشیدند ، چون شاهد کاهش امتیازات آن شدند و عده ای هم به همان وضعیت موجود آن دل خوش کردند! اگر چه طرف قرارداد جدید بیمه ی طلایی هم نتوانست امیدی در دل فرهنگیان زنده کند.

روز معلم هم امسال روز جمعه بود و کمتر می توانستیم شاهد یک آیین کلیشه ای در این روز باشیم.شاید این پیشامد بیانگر این بود که باید آیین های کلیشه ای را به باد فراموشی بسپاریم و معلم را به راستی پاس داریم و معلم را بگوییم که خود همچنان اعتبارش را پاس دارد . معلم باشد ، خوش گوی و باسواد ، خوش پوش و باوقار و هیچ گاه صداقت معلمی اش را به ریای موقعیت بر هم نزند و به فرادستان تذکر دهیم که لحظه های خوش بودن در کلاس معلم را دوباره به یاد آورند تا بدانند که معلم را حرمتی بس بزرگ است.

یک سال تحصیلی دیگر هم به پایان رسید ، با تجربه هایی که می شد از آن آموخت و درباره ی آن فکر کرد تا بهتر از قبل برای آن تصمیم گرفت . سال تحصیلی به پایان رسید و دوباره دغدغه های ناشی از اوقات فراغت بود که همچنان ذهن خانواده ها را به خود مشغول داشت.

هوشمند سازی کلاس ها ، رتبه بندی معلمان و مطالبی این چنینی به کرات عنوان می شد ، کم و کیف آن ها مورد نقد قرار می گرفت و همچنان با دیدگاهی آرمانی به آن ها نگریسته می شد.

آن سوی دیگر ، مربیان پیش دبستانی به عدم جذب این نیروها در آموزش و پرورش معترضند و برای رسیدن به حقی که برای خود تعریف کرده اند ، جلو وزارتخانه ی آموزش و پرورش گرد هم آمده اند.

در درون مجلس هم جرقه های اولیه ی استیضاح وزیر آموزش و پرورش در آخرین روزهای تعطیلات تابستان به گوش می رسد اما استیضاح اجرایی نمی شود و آقای فانی سال تحصیلی جدید را در حالی تبریک می گوید که هنوز بر اریکه ی قدرت آموزش و پرورش قرار دارد.

سال تحصیلی 93 شروع می شود و دوباره شوق آموزش و آموختن در دل خیلی ها شکوفه می زند و مهر با خلوص مهربانی آغاز می گردد . از گوشه و کنار اما بحث خصوصی سازی مدارس به گوش می رسد ، بحثی که قیل و قال های زیادی را به همراه دارد و خیلی منطبق با اصل سی قانون اساسی نیست.

دوباره آموزش روند طبیعی و آرام خود را طی می کند ، مدرسه پر از آواز آموزش و آموختن است ، اما اتفاقی ناگوار ، لرزشی بر جان همه می زند و همه را دچار بهتی غریب می کند. محسن خشخاشی معلم فیزیک یکی از دبیرستان های بروجرد به دست دانش آموزش به قتل می رسد.این اتفاق ناگوار که می تواند ناشی از دلایل متعدد باشد همچنان بر پیکره ی آموزش و پرورش خودنمایی می کند! از گوشه ی دیگر هم فریاد دلخراش تنبیه گوش ها را می آزارد و دوباره کمبود مسالمت و آرامش ، خودنمایی می کند.

اواخر آذرماه  و هنگام تدوین لایحه ی بودجه است. آموزش و پرورش اما باز هم در لایحه ی بودجه جای کوچکی دارد و حرف و حدیث های بسیار . وضعیت مدارس اسفناک است . سرانه ها اندک تر از اندک شده اند و دوباره چالش های اقتصادی حرمت این نهاد را خدشه دار کرده است. دغدغه های معیشتی فرهنگیان هیچ یک از فرادستان را به خود نمی آورد و همچنان این نهاد در حاشیه ای غریب قرار گرفته است . فرهنگیان دست به قلم می شوند . نامه های متعددی به رئیس جمهور می نویسند ، دیدار با رئیس جمهور را درخواست می کنند، اما ظاهرا هیچ کدام راه به جایی نمی برد و همچنان چالش معیشتی خودنمایی می کند. پنج ماه است که مطالبات معلمان به تاخیر افتاده است و هیچ دری هم به روی آن ها گشوده نشده است.

دهم بهمن است و معلمان تهران در مقابل مجلس  و بقیه ی شهرها در مقابل ادارات کل و ادارات جمع شده اند تا با سکوت خود بگویند که از فرق گذاشتن ها دلگیرند و با سکوت شان فریاد برآورند که هنوز هم هستند.گویی جواب سکوت شان این شده که  این روزها همه جا سخن از رتبه بندی هست و حدیث مربوط به آن . اما آن چه در این مورد انتظار می رود تاملی منطقی تر برای اجرایی بهینه تر است .

و خلاصه این که آخرین روزهای سال است و دغدغه ها همچنان پابرجا و معلمان در انتظار نوری درخشان از امیدند تا بر تارک این نهاد بتابد. امید که نور امید جانانه بر پهنای این نهاد محترم بتابد و شوکتی جانانه بدان بخشد.

 

به نقل ار وبلاگ 

اندیشه های معلم خوافی

ملاقات فرهنگیان یرد با استاندار

ملاقات فرهنگیان یرد با استاندار 


جلسه ای با حضور جمعی از فرهنگیان و مسؤولان آموزش و پرورش یزد و استاندار و معاون سیاسی ایشان، ساعت4 تا 6:30 یکشنبه 9 فروردین در استانداری برگزار شد.

در این جلسه، تعدادی از فرهنگیان، به بیان دغدغه های معلمان و آ.پ، پرداختند.حقیقتا با همه ی وجود حق مطلب را ادا کردند.استاندار هم گفت مطالب شما را در ملاقاتی که با وزیر خواهم داشت منتقل می کنم. ضمنا عدم حضور در جمع معلمان را غیر قانونی بودن تجمعات اعلام کرد و گفت، از راه نامه نگاری و دیدار با مسؤولان می توانستید به نتیجه برسید و امسال قبل از تصویب بودجه در مجلس باید با من ملاقات می کردید و مطالب خود را بیان می داشتید. همچنین گفت ما با تجمع غیر قانونی معلمان برخورد امنیتی خواهیم داشت. ضمنا هم استاندار و هم مدیر کل آ.پ، و چندتن از وابستگان به مسؤولین از جمله آقایان، سلطان زاده، مهندس سفید، حسین ملانوری از سازمان دانش آموزی و تقوی با اعتصاب به شکل تعطیلی کلاس مخالف بودند و می گفتند در یک بعد از ظهر با تجمع در یک محل، استاندار به ایراد سخن و شنیدن سؤال معلمان بپردازد. در این جلسه آقایان هاشمی، دبیر زبان و حسامی فر، دبیر فیزیک و عضو کانون صنفی معلمان رساترین و مؤثرترین سخنان را داشتند و چند نفر دیگر نیز از جمله حسینی از مهریز، میرزایی عضو کانون، تقوی دبیر الهیات، نعمتی مدیر شاهد و حاتمی دبیر جغرافی و... هر کدام به مصداق های تبعیض و نابرابری در پرداخت حقوق کارکنان دولت و آثار سوء بی عدالتی و فقر پرداختند. آقای شیرزاد گفت که مراحل افزایش ضریب از 800 به 1000 اجرایی خواهد شد و سه شنبه ی همین هفته با وزیر نیز پیرامون مسائل جاری ملاقات خواهند داشت. ضمنا به رئیسان دو ناحیه گفتند که بمدیران جلسه ای در همین هفته ترتیب دهند و آنها را توجیه کنند که با اطمینان دادن به معلمان، آنها را تشویق کنند که 15 فروردین را اعتصاب نکنند. 

در مجموع تحلیل مختصر بنده از این جلسه این است که نتیجه ای عملی بر آن متصور نیستم و قولی شایسته از طرف استاندار داده نشد که حاضران را متقاعد کند. ضمنا اظهار کردند که از اعتراض معلمان بی خبر بوده اند . لحن کدخدا منشی ایشان در چند نوبت این بود که اعتصاب معلمان غیر قانونی است. و ایشان شرط برگزاری جلسه امروز را ترک روش اعتصاب عنوان کرده بودند.


به نقل ار

گرو ه تلگرام فرهنگیان ایران

رتبه بتدی معلمان

رتبه بتدی معلمان


افزایش تا ۳۰۰ هزارتومانی حقوق‌ معلمان

انتشار در چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ مدیر ۳ روز قبل

به نقل از روزنامه ایران : موضوعی که علی اصغر زارعی نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: «یکی از مطالبات جدی نمایندگان مجلس از وزیر آموزش و پرورش بحث رتبه‌‌بندی معلمان است. بارها هم در جلسات گوناگون از وزیر آموزش درخواست کرده‌ایم که این طرح را به مجلس ارائه دهد و البته او نیز تأکید داشت که لایحه آماده ارائه به مجلس است.»

براساس لایحه‌ای که آموزش و پرورش تنظیم کرده، نظام رتبه‌بندی معلمان تغییر می‌کند، نظامی که بر اساس آن چهار رتبه «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» برای معلمان در نظر گرفته شده است. در بخشی از نظام رتبه ‌بندی حرفه‌ای معلمان و جذب و تأمین منابع انسانی آموزش و پرورش، داشتن حداقل درجه علمی مورد نیاز برای کسب آن رتبه، تجربه خدمت مورد نیاز، کسب امتیاز لازم در ارزشیابی‌های ملی برای رتبه‌‌بندی تعریف شده است. البته ارائه مقالات و تألیفات علمی مناسب در زمینه موضوعات آموزش و پرورش و پیشرفت تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان، در ارزشیابی فعالیت‌های معلمان در کانون توجه مسئولان آموزش و پرورش در این لایحه قرار می‌گیرد.

محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، درباره علل تأخیر این لایحه به مجلس می‌گوید: «این تأخیر به علت بررسی منابع مالی و اعتباری لایحه بود. ما باید بررسی می‌کردیم که منابع مالی را چگونه به دست آوریم تا بتوانیم بعد از ابلاغ لایحه افزایش حقوق معلمان را داشته باشیم. البته هیأت دولت چندین جلسه برای بررسی لایحه برگزار کرد و تصمیم‌گیری نهایی هم امروز در هیأت دولت انجام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: البته امروز مشخص می‌شود که این طرح در قالب لایحه به مجلس برود یا در هیأت وزیران تصویب شود و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شود. اگر هیأت دولت به توافق برسند و این لایحه را به آموزش و پرورش ابلاغ کنند از سال آینده مجبور به اجرای این لایحه هستیم و پیش‌بینی کرده‌ایم کف افزایش حقوق ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود و این رقم بر اساس رتبه‌‌بندی معلمان تا ۳۰۰ هزار تومان هم افزایش پیدا می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: رتبه‌بندی معلمان سبب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آنکه با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگه‌داشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر خواهد شد.

اگر این طرح به نتیجه مطلوب برسد به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش بخشی از نظام را اصلاح خواهد کرد.

به نقل از

گروه اهالی فرهنگ در واتساپ

بهزه گیری ار شبکه های مجازی جهت اعترات

بهزه گیری ار شبکه های مجازی جهت اعترات


بلوغ مدنی ،انسجام جمعی وسازماندهی خودجوش با بهره گیری از شبکه های مجازی از ویژگی های موثر این تحرک جمعی بود.گستردگی این اعتراضات در سراسر کشور به گونه ای بود که به حق می توان ،جنبش معلمان را ،پیشتاز اعتراضات مدنی در جامعه کنونی ایران تلقی کرد.فضای امنیتی سالهای 88 وارعاب تشکلهای صنفی در این سالها ،موجی از رکود ونخوت را درفعالیت های صنفی ایجاد کرده بود.تجمع ده اسفند موجبات شکست این فضای سنگین را فراهم کرد.تا جاییکه حتی رسانه های داخلی هم با وجود فشارها به انعکاس خبرهای آن پرداختند.بسیاری از فعالان صنفی تا یک روز پیش از برگزاری تجمع ،امید چندانی به برگزاری موفقیت امیز تجمع نداشتند ونگرانی از برخوردهای امنیتی همچنان وجود داشت.اما گستردگی حضور معلمان و انسجام مدنی آنان در پایبندی به تجمع سکوت،امکان برخورد های امنیتی رابه حداقل رساند.درچنین شرایطی است که حتی در روزهای پایانی اسفند 93 -24 و25 اسفند-و بدون مشارکت کانون صنفی معلمان،فرهنگیان در شهرهای یزد ،شهرکرد،اردبیل وشیراز در مقابل مراکز استانداری دست به تجمعات اعتراضی زدند.بدون شک شکست فضای ارعاب ورکود حاکم برفعالیت های صنفی از دستاوردهای مهم تجمع دهم اسفند است.علاوه براین صدور بیانیه از سوی دیگر  گروههای صنفی و برخی فعالان روشنفکری همچون کانون نویسندگان در دفاع از تجمع مدنی معلمان وحضور برخی دانشجویان وفعالان کارگری در این تجمع ،بیش از هرچیزنشانی ازنوعی اتحاد صنفی در میان گروههای فرودستی بود.وضعیت معیشتی مشابه درمیان کارگران ،پرستاران ومعلمان آنها را درشرایط اتحادی نا نوشته قرارداده است.چشم انداز چنین اتحادی ،قدرتمندی جامعه مدنی ایرانی خواهد بود.اما پیش از آن هرکدام از گروههای صنفی نیازمند سازماندهی گسترده اعضا و گسترش کمی وکیفی تشکلهای مربوط به خود هستند.درمیان معلمان ،کانون صنفی ظرف مناسبی برای سازماندهی گسترده معلمان است.اگر چه در شرایط کنونی توانایی رهبری سراسری ندارد.با این همه تغییر درساختار مدیریتی و ورود نیروهای جوان به مرکزیت تصمیم گیری ها می تواند پتانسیل لازم برای سازماندهی گسترده را فراهم کند.امروزنسبت به گذشته  چشم انداز روشن تری از فعالیت های صنفی و امکان رسیدن  به خواسته ها فراهم شده است وامکان رسیدن به اتحاد صنفی چشم اندازی است که تجمع دهم اسفند پیش روی معلمان گذشته است. با این حساب سال 94 سال سرنوشت سازی در کنشهای صنفی /مدنی معلمان خواهد بود .باید به  انتظار نشست  و دید.

به نقل ار گروه فرهنگیان 34

در تلگرام

پیام یک معلم به همکاران فرهنگی

پیام یک معلم به  همکاران فرهنگی


سلام به همکاران دلاور پیشتاز ومتحد (جان خوکان وسگان ازهم جداست/متحد جانهای مردان خداست.)   چندخواهش :

 1 - بیش از 36 سالست باتواضع فوق العاده ورعایت شرایط به امید عملی شدن وعده ها صبرکردیم تاجایی که متهم به ضعف وناتوانی وبی عرضگی در احقاق کمترین حقوق حقه خود میشویم درحالیکه دزدی واختلاسهای اشکار ازبیت المال سربه فلک میزند (طبق یک حساب سرانگشتی ازاختلاسهای اشکار ازهر ایرانی 249000000 تومان دزدیده شده ) حکومت نبود بودجه را بهانه عدم افزایش حقوق معلمان میکند(حقوق دیگر کارمندان بویژه اطلاعاتیها وپاسداران وقضات شامل این کمب د بودجه نیست) بیایید یکبار همت کنیم ومتحد وراسخ ومصمم شاغل وبانشسته درمقابل مجلس واستانداریها وفرمان اریها تجمع کنیم 

وبا اعلام صنفی محض و 100% غیر سیاسی بودن حرکت تا حصول نتیجه بایستیم تا توان وجایگاه (معلمان را)این سردم اران وعده خلاف فهم کنند تبعیض را رفع کنند . برای اینکار شورای هماهنگی به مسولیت خطیر خود در سآماندهی تجمعات وتداوم ان عمل کرده وتمامی همکاران شاغل وبازنشسته باهمت عالی در تمام نقاط کشور به وظییقه انسانی خود عملکرده حمایت قاطع مداوم نمایند تامشکل تحقیر تخریب شخصیت وبالات  از اینها این خیانت مستمر به نظام آموزش وپرورش کشور برای همیشه رفع شود وما موفق به انجام وظیفه اصلی وتاریخی خود ( نگهبانی از    آموزش     و    پرورش     صحیح وبالنده وهمگام باپیشرفتهای سریع علمی وفناوری که در جهان درحال وقوع است )گردیم.وبااین حرکت جدی ضمن رهایی از خفت وخواری تحمیلی از مدیونیت در پیشگاه خدا ومردم نیز پاک شویم .

که ای خود سعادتی مبارک است..البته این اقدام هزینه خواهد داشت ودزد ها واختلاسگران وشرا کای به ظاهر مخالفشان این اقدام حق طلبانه معلمان شریف وفداکار را تاب نخواهند آورد

وازارهایی خصوصا به پیشقراولان حرکتها خواهند آورد ولی اولا این حرکت صنفیست ثانیا اگر حاکمیت با ادعای  جمهوریت واسلامیت توان تحمل یک حرکت صنفی وکاملا بحق انهم پس از  36 سال بردباری فرهنگیان که فرهیخته ترین وشریفترین قشرجامعه است وبه گردن همه وبیشازهمه به گردن حکومتیان که بااقدام همین فرهنگبیان به حکومت ومقام رسیده اند حالا بر ولی نعمتان خود ستم میکنند (نهایت واوج بی شرمی سفلگی وبی پروایی وبی تقوایی . . . ) رانداشته باشد ودر صدد سرکوب یا تخطئه ولجن مال کردن آن حرکت بر بازهم ما معلمان برنده وپیروز سرافرازیم چرا که توانسته ایم پرده تزویرو فریب را براندازیم وباطن خشن وبی تحمل (حتی یک خواست بحق صنفی ) حکومت را درچشم جهانیان آشکار کنیم وآسیبی که ستمگر از ستمگری میخورد شکننده تر از اسیبی است که بر مظلوم میرسد ودر حقیقت باستم فاصله خود را با مردم بیشتر وبیشتر میکند واضمحلال وفروپاشی خود  ا تسریع میکند وبراستی که ( کلنگ بدست میگیرد وبا دست خود خانه ظلم خویش را ویران میکند )این همان سنت لا یتغیر خداونداست.الحمدلله. 

پس شورای هماهنگی وکانونهای صنفی در سراسر کشور وتمامی همکاراران شاغل وبازنشسته همت کنیم وترس (این لولوخورخور ساخته دست پلید استبداد ) را کنار بزنیم (استبداد نمیتواند با یک ملیون معلم درافتد جراکه هیچ فردی نمیتواند جای معلم را در کلاس پر کند ودانش آموزان در چند دقیقه اول اورا دیوانه کرده ازاین جای گزینی پشیماانش میکنند واین رابطه سالم بین دانش آموزان ومعلمان از الطاف خفیه خدا وهستی است.) وبااقدام جدی ومستمر وهماهنگ حق امروز(حقوق همطراز درشان مشاغل تخصصی و منزلت درشان فرهیختگان وامکانات اموزشی درشان فرزندان مستعد ملت رشید ایران ) و حقوق پایمال شده  36 ساله (جبران حقوق بسیار پایین گذشته ها   وجبران تحقیرهاورفتارهای دون شان معلمی مسولین وصداوسیماو . . .   وجبران امکانات آموزشی سالیان گذشته ) را مطالبه قاطع وجدی بکنیم  ودرصورت بهانه اوردن کمبود بودجه با صراحت وسرافرازی ناتوانیشان در حفاظت از بیتالمال را یادآورشویم وبجد تا حصول نتیجه بایستیم وتوانایی وحق بودن خواستمانرا باور داشته باشیم. اگر استبداد لشگر انگیزد که خون معلمان ریزد / ما یاران یکدل شویم وبنیان تبعیض وستم بزاندازیم . اینقدر گفتیم لیک اندر بسیج (اقدام همگانی وحق خواهانه معلمان) / بی عنایات خدا هیچیم هیچ . ایخدا ای پاک وبی انباز ویار / دست گیروجرم (سکوت گذشته ) ما را درگذار . یاد ده مآرا سخنهای دقیق (همت بلند وایستادگی تا احقاق حق )/ کآن تورا زحم آورد ای خوش زفیق. مولانای عزیز        همت بلند دار (داریم )/ که مردان روزگار / ازهمت بلند به جایی (منزلت شایسته و امکانات معقول ولازم برای حیات معقول ) رسیده اند. در صورت مفید و موثر تشخیص دادن متن لطف کرده به هر طریق ممکن به همکاران شاغل وبازنشسته ارسال کنید.خدایا همت وجرئت؟؟؟.

 به نقل ار

گروه فرهنگیان فارس در واتساپ

نامه بازنشسته به احسان علیخانی

نامه  بازنشسته به احسان علیخانی


جناب علیخانی سلام 

من یک معلم بازنشسته هستم که در دوران خدمتم از پایه اول ابتدایی شروع کرده و در مقاطع مختلف با تدریس دروس علوم اجتماعی و تاریخ کنار تخته سیاه گچ قورت داده ام مامعلمان نمی گوییم و نمی توانیم بگوییم که در کارمان موفق بوده ایم یاخیر!

بلکه قضاوت جامعه و ثمرات ماکه دانش آموزان هستند گواه خواهد بودکه شما هم یکی از این عزیزانید

 ولی عزیز دل من  روزی هزاربار در این جامعه امروزی ایران می میرم و زنده می شوم

آری وقتی می نگرم دانش آموزانم زندگی سالمی دارند وانسانند بر خود می بالم که 30 سال عشق و هنر من ثمر داده و هدر نرفته است

تاچه رسد آنانکه مدارج عالی را طی کرده و برای خود ، خانواده و مهین فردی مفید هستند دیگر مپرس که چه عشقی می کنم و خدا را هزاران مرتبه شکر که عشق من هنر من ایثارمن چنین ثمری داده

و اما تو آقااحسان خان علیخانی خوش زبان و خوشمزه شیرینکار چه می دانی وقتی یکی از این ثمراتم را بعد از سالها میبینم که از شرم عمل انجام داده خود پشت بی توجهی به من پنهان می شود که مبادا من از اعتیادش دزدیش و یافقرش آگاه شوم دیدن مردن من در این حال باچشم ترم در عزا و ماتم خودم چه دردناک است

دردناکتراز آن هم دارم !

آن هم وقتی است که عزیزی چون حضرت عالی بی توجه از این همه تلاش من برای او که هیچ!

 از در توهین و هتک حرمت سخن می راند دیگر مپرس 

من نمی دانم بامدادان کنارسفره تحویل سال نو معلم کلاس اول تو چه کشیده است

کاش در آن لحظه ................

حداقل بچه هایش نمی دانستند که شما شاگرد بابای سینه سوخته شان بودید و ثمره گج خوردنهایش کنار تخته سیاه

حال از تمام اینها بگذریم شاید شماهم چون این دانش آموز ترک تحصیل کرده که کلیپ آن توسط معلم نابخردش (که هرگزنمی شودنام اورامعلم گذاشت)پخش گردید و دست به دست شد تااین سرمایه انسانی به این روز بی افتد وعرق شرم بر پیشانی جامعه فرهنگی بماندبه یادگارکه بنده اینان را هرگزمعلم نمی دانم که معلمی عشق است و اینان بلکه کاسبند و راه گم کرده اند به این دیار و این کار سخیفش دل هر آدم منصف را بدرد می آورد حضرت عالی وادارد که در آن لحظه بنده احساس باشید نه انصاف

 شما حتما پدر بزرگوار خویش را خیلی عزیز و محترم می دارید و اگر کسی ناروایی به ایشان بگوید حاضرید بخاطر اعاده حیثیتش از جان خود مایه بگذارید

مگر نه اینکه معلم پدر دوم شماست شما با پدر خود چه کردید؟

احسنت برشما احسان خان الحق که خوب ادای دین را بجا آوردید بارک الله بر مادری که چنین فرزندی حق سپاس در دامن خود پرورید

احسان خان گیرم که این چند روزه تجمع اعتراض آمیز و خواسته های بحق معلمان مظلوم عرصه را برای موج سوران پر از آز میدانهای انتخاباتی تنگ کرده باشد برای اعمال حقوق تضیع شده شان و این صاحبان زر و زور شما را وادار و تشویق به چنین برنامه و عملی کرده باشند راستی قیمت شما باید این قدر پایین باشد در جایگاه یک انسان که پدر خود را هم در دنیای مزدوری نادیده بگیری؟

من شاید منصف تر از این قضاوتها باشم و بگویم آن لحظه تحت تاثیر سرنوشت آن دانش آموز بی گناه و بی دفاع قرار گرفته اید و آن سخنان نابخردانه را پشت آن تریبون محدود و محصور زده اید 

و شاید هم آن را تقیه حساب کنم 

ولی ایکاش لحظه ای جلو آیینه می رفتی و شمایل زیبای خود را با آرایش مو و ابروی آراسته می دیدید و آن وقت به بفکر معلم کرد هموطن خود می افتادی که موهای زیبای خود را بخاطر همدردی با دانش آموز بیمارش از ته تراشید و کچل نمود

ویا وقتی مادر بزرگوار درگیر آشپزیست دستهای لطیفت را به شعله های اجاق نزدیک می کردی تا بفهمی و درک بکنی در آتش رفتن آن معلمی را که برای نجات دانش آموزانش به آتش زد و بعد از چندین سال تحمل درد جان به جان آفرین بی صدا و هیاهو تسلیم نمود 

هنوز هم بگویم عزیز دلم ؟

از کدام ایثار از کدام مجاهدت بگویم که تو را ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی را و دولت مردان و مجلسیانت و قوه قضاییه ات را کک بگزد از چاقو خوردن معلم در کلاس درس بگویم یا از سیلی خوردنش از ولی دانش آموز؟

از قطعه قطعه شدنش بر روی مین بگویم یا کوچ او باعشایر پرتلاش؟

عزیز دلم گلایه بسیار است و گوش شنوا بی مقدار

چون نه تنها شما بلکه بالاترین تصمیم گیرنده ها برای روزگار معلم همه می دانند چه می کنند و چه می گویند !

و از این می ترسند که اگر حق فرهنگ و قشر فرهنگی ادا شود آن وقت فرهنگ است که جامعه را کنترل می کند نه رانت خواران و تریبونهایی مثل تریبونهای حضرت عالی به مزدوری!



مرتضی مالکی دبیر باز نشسته آموزش و پرورش منطقه شبانکاره.شهرستان دشتستان بزرگ. استان بوشهر

طرح رتبه بندی و دغدغه‌های فرهنگیان



طرح رتبه بندی و دغدغه‌های فرهنگیان


تسنیم/ رتبه بندی معلمان پس از کش‌وقوس‌ فراوان در واپسین روزهای سال ۹۳ توسط هیئت دولت تصویب شد که بر این اساس امتیاز حق شغل فرهنکیان از ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد اما این طرح از سوی فرهنگیان با ابهامات و اما و اگرهای بسیاری مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طرح رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین اخبار جامعه فرهنگیان و آموزش وپرورش در سال 93 بود. 20 فروردین 93 بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح رتبه بندی با 99 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن علنی با این طرح مخالفت کردند.

محمدرضا خباز معاون تقنینی معاون امور پارلمانی رئیس جمهور در جریان بررسی طرح رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با طرح مذکور گفت:‌ طرح نظام رتبه بندی معلمان مغایر اصول 60،‌ 74 و 75 قانون اساسی است ضمن اینکه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه پنجم توسعه نیز مغایرت دارد.

در حقیقت رتبه بندی معلمان به دلیل تعریف نشدن منابع مالی لازم برای اجرا از سوی مجلس رای نیاورد و پس از رد این طرح در مجلس بود که دولت قول داد تا قبل از پایان سال 93 طرح رتبه بندی معلمان را تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه کند.

در ماه‌های پایانی سال 93 بود که فرهنگیان در اعتراض به وضعیت معیشتی و تأخیر در پرداخت مطالباتشان، اقدام به اعتراضاتی کردند و با تجمع در مقابل مجلس خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود و بازگرداندن معلم به جایگاه واقعی در جامعه شدند.

در جریان انتقادات معلمان درخصوص وضعیت معیشتی، مسئولان آموزش و پرورش از تلاش برای نهایی کردن طرح رتبه بندی معلمان و تصویب آن تا پایان سال 93 با هدف ارتقای جایگاه معلمان و بهبود وضعیت معیشتی خبر دادند. سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه که هم اکنون درخصوص رتبه بندی معلمان تصویب شده کلیاتی است در خصوص اینکه معلمان در 4 گروه رتبه‌بندی شوند،‌گفت: معلمی که با کسب تجربه، تلاش، مدرک تحصیلی و گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف توانسته بخشی از امتیازات را کسب کند از فوق‌العاده شغل بیشتری نسبت به آنچه در قانون آمده بهره‌مند می‌شود. در حقیقت روح حاکم بر طرح رتبه‌بندی معلمان افزایش کیفیت کار آنهاست و اینکه معلمان در حوزه‌های پژوهشی و علمی تلاش بیشتری کرده و در یک کلام معلم‌تر شوند.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری از بین نمی‌رود. اما در خصوص رتبه‌بندی‌ها و اینکه کدام افراد و با چه مدارکی را شامل می‌شود به تصویب آئین‌نامه و ضوابط مربوطه در هیئت وزیران نیاز داریم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان 100 یا 150 هزار تومانی که اعلام می‌شود، نیست، عنوان کرد: فردی که موفق به کسب رتبه یک شود که شرایط آن نیز بسیار ساده است 70 درصد فوق‌العاده شغل آن افزایش می‌یابد.البته معلمان درخواست دارند که حقوق آنها همانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها شود و در قانون خدمات کشوری شرایط و ضوابطی وجود دارد که کارکنان آموزش و پرورش می‌توانند مانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها از آن استفاده کنند اما تفاوت میان کارکنان آموزش‌وپرورش با کارکنان دولت به دلیل این است که کارمندان سایر نهادها به دلیل برخی قوانین خاص از امتیازاتی بهره‌مند می‌شوند که منجر به افزایش دریافتی آنها می‌شود در حقیقت در دستگاه‌هایی که منابع آنها اجازه می‌دهد خدمات رفاهی بیشتری ارائه می‌شود و کمک هزینه رفاهی بیشتری به کارکنان خود ارائه می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌تفاوت میان کارکنان آموزش و پرورش با سایر کارکنان دولت در میزان امتیازات رفاهی است و آموزش‌وپرورش به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند امتیازات رفاهی را ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرانجام در آخرین روزهای سال 93 یعنی 28 اسفند ماه بود که هیئت دولت با طرح رتبه بندی معلمان موافقت کرد. براساس این مصوبه، مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند.مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از رتبه‌ها قرار می‌گیرند، به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه سال 1394 برخوردار خواهند شد.

اما فرهنگیان چندان به طرح رتبه بندی معلمان خوش بین نیستند و نظرات مختلفی در این زمینه دارند که در ذیل به بخشی از نظرات آنها اشاره شده است:
مدرک بنده لیسانس مهندسی کامپیوتر است و حق شغلم 420 هزار تومان است که طبق رتبه بندی 63 هزار تومان به حق شغلم اضافه می‌شود. در واقع این مبلغ سود معوقات ما هم نمی‌شود. آقای وزیر، معاون وزیر ، نماینده مجلس پس این افزایش 150، 300، 450، .. هزار تومانی که تا قبل از این مصاحبه می‌کردید و می‌گفتید، چه شد؟
استاد معلم 300 تومان حقوق (هیچ معلمی به این مقام نمیرسه)، دانشیار معلم 200 هزار تومان ( بازم کسی بهش نمیرسه) ، استادیار معلم 145 هزار و مربی معلم 85 هزار تومان حقوقشون اضافه میشه. 50 درصد پولش میشه 48 هزار تومان و 800 امتیاز در حال حاضر 96 هزار تومان می‌شود.

هر کس شرایط رتبه 1 را داشته باشد و انتظارات را ایجاد کند 72 هزار تومان به حقوقش زیاد می شود و البته بابت این افزایش 72 هزار تومانی مقدار زیادی از حقوقشان مالیات کسر خواهد شد. یعنی وضعیت نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد.

برپایه این گزارش البته هنوز جزئیات طرح رتبه بندی معلمان که در هیئت دولت مصوب شد منتشر نشده است و مشخص نیست که طرح قبلی تا چه اندازه تغییر یافته است آیا فرهنگیان بازهم در چهار گروه استاد معلم، دانشیار معلم،‌استادیار معلم و مربی معلم تقسیم بندی می شوند یا این تقسیم بندی‌ها دستخوش تغییر و تحولات شده است؟
نارضایتی فرهنگیان از طرح رتبه بندی معلمان را با حمیدرضا کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش در جریان گذاشتیم که وی در پاسخ به این سوال تسنیم عنوان کرد: بنده در جریان آخرین تغییرات لایحه رتبه‌بندی نیستم ولی طرحی که در گذشته مطرح بود معلمان را در 4 رتبه تقسیم‌بندی می‌کرد و در داخل این مجموعه معلمان طبق مقالات، تألیفات و سوابق و سنوات خدمت خود از امتیازاتی بهره‌مند می‌شدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آن‌چه که معلمان و فرهنگیان در رابطه با طرح رتبه‌بندی اعلام می‌کنند بخشی از این طرح است، به عنوان مثال معلمان اعلام می‌کنند که چرا حقوق سایر کارکنان دولت بدون آن‌که از آن‌ها کتاب و تألیفات خاصی بخواهند افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که طرح رتبه‌بندی به خوبی برای فرهنگیان تشریح نشده است.

کفاش تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان دو بخش دارد در بخش نخست معلمان از وضع موجود یک سطح بالاتر می‌آیند مانند آنچه که در آموزش عالی اتفاق افتاد. اساتید دانشگاه در گذشته از قانون هماهنگ پرداخت تبعیت می‌کردند که بعداً از این قانون جدا شدند و ﺳﻂﺢ پرداختی به آن‌ها جهش قابل ملاحظه‌ای یافت و پس از آن در داخل رتبه‌بندی‌های خود نیز ارتقا می‌یافتند. در طرح رتبه‌بندی اگر کف حقوق معلمان به عنوان مثال A باشد وقتی رتبه‌بندی اجرا می‌شود این کف حقوق از A به B رشد می‌یابد ﻛﻪ ارتباطی به تألیفات، مقالات و سنوات خدمت ندارد‌ اما در بخش دوم برای تقسیم‌بندی معلمان در 4 رتبه تعیین‌ شده باید بر اساس مقالات، پژوهش‌ها و سنوات خدمت امتیازاتی را کسب کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هم اکنون معلمان تصور می‌کنند اگر قرار است حقوقشان اضافه شود از آن‌ها مقاله و تألیفات خاصی می‌خواهند اما این موارد برای ارتقا یافتن از یک رتبه به رتبه دیگر مد نظر است. البته این موارد نیز قابل بحث است و امکان تغییر در نوشتن آئین‌نامه‌ها وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان در طرح جدید شرایط خاصی را برای دوره‌های ضمن خدمت در نظر گرفت. اما بحث تألیف، تدریس و تحقیق جزو کار معلمان است و معلمی که تحقیق و مطالعه کم‌تری داشته باشد امتیاز کم‌تری می‌گیرد.

به گزارش تسنیم باید دید در طرح رتبه بندی که توسط دولت به تصویب رسیده است برای ارتقای جایگاه معلمان چه تدابیری اندیشیده شده است؛ آیا اجرای این طرح و دسته بندی معلمان در رتبه‌‌های تعیین شده منجر به بهبود وضعیت معیشتی آنها می‌شود اگر چه فلسفه اصلی رتبه بندی معلمان افزایش کیفیت کار آنها و به تعبیر معاون وزیر آموزش و پرورش در یک کلام معلم‌تر شدن آنهاست.
خلر گراری تسنیم

توهین احسان علییخانی مجری شبکه 3 به فرهنگیان8

توهین احسان علییخانی مجری شبکه 3 به فرهنگیان



جالب است در دوره ای که صدای معلمان دلیر ،سخاوتمند ،ایثارگر و از خود گذشته این مرز و بوم به علت تبیعض های بی خردانه دولتمردان قبلی و فعلی در تمام جهان پیچیده و تمامی خبرگزاریهای خارجی به نوعی مطلوب و نامطلوب به انعکاس اعتراض فرهنگیان ایران پرداخته اند، جناب اقای احسان علیخانی مهره ای از طرف مسئولین سیمای جمهوری اسلامی شده تا از اثرات این اعتراضات در بین مردم عادی بکاهد و معلمان دلسوز را افرادی بی احساس جلوه دهد. ولی جناب اقای علیخانی و روسای والامقام صدا و سیما ایران ، شماها با پخش این کلیپ و دعوت اقا بیژن و مصاحبه با خانواده او چند مورد را برای ایرانیان شریف بطور واضح نمایش دادید.

1- اگربرای شما احساسات دانش آموزان مهم است چرا دانش اموزان دختر آتش گرفته و چهره معصوم از دست داده مدارس غیر استاندارد شهرهای مختلف را از یاد برده اید و پیگر احساسات آنها وخانواده مظلومشان نیستید؟

2- اگر شما میخواهید به مردم نشان دهید که به آینده دانش اموزان ایران می اندیشید به دولتمردان بگویید که به چه دلیل افراد بی سواد و اموزش ندیده را به عنوان سرباز معلم به کلاس درس وارد میکند . ایا غیر از دو دلیل دارد؛ اول صرفه جویی در بار مالی و دوم جایگاهی برای افراد پارتی دار تا از اعزام به خدمت سربازی سر باز زنند و دردانه هاشان در محلی امن و بی خطر بدون تکان خوردن آب در شکمشان دوران خدمت سربازی را تمام کنند.

3- اگر شما به فکر احساسات دانش اموزان هستید لطف کرده از دانش اموزانی سراغ بگیرید که تا خواهرشان از مدرسه برنگردد ،. نمیتواند به مدرسه برود .چرا که با مانتو و کفش خواهرش به مدرسه می رود. 

4- چرا به فکر احساسات بسیاری از دانش اموزانی نیستند که بعد از مدرسه باید در خیابان گل فروشی و سیگار فروشی کنندو سر چهار راه شیشه اتومبیل مردم را تمیز کنند تا کمک خرج خانواده باشند؟

5- جنابان دلسوز و احساساتی ؛ چرا شما به فکر احساس معلم فرزندانتان نیستید تا بتوانند به دور از هر گونه دغدغه مالی اقدام به اموزش دانش اموزان کنند؟

6- شما دلسوزان نظام اموزشی چرا هرگز توان نشان دادن احساسات جریحه دار شده معلمان نیستید؟ چون باید سنگ

 زیرین اسیاب باشند؟

7- بگویید چرا کشته شده دبیر ایران عزیز توسط دانش اموزش احساسات شما را برانگیخته نمی کند؟ 

8- چرا مورد حمله قرار گرفتن دبیر در مدرسه توسط والدین صاحب مقام در استان خوزستان برای شما مهم نیست؟

9- چرا به حضور معلمی شرفیاب

نمی شوید که برای نجات جان دانش اموزش کلیه خود را بدون هیچ گونه برپائی هیاهو و تبلیغاتی و بدون هیچ چشمداشت مالی اهدا میکند؟

10- چرا به داد مدیر مدرسه و معلم ورزشی نمی رسید که به خاطر زمین خوردن دانش اموز در زنگ ورزش و شکستن دستش در حیاط اسفالت از طرف قاضی عادل محکوم به پرداخت دیه می شوند چرا که زمین ورزش مدرسه چمن کاری نشده؟ جل الخالق 

 

11- چرا حاضر نیستید برای معلمانی که هنگام رفتن به مدرسه بر اثر تصادف در جاده های استاندارد !!!!! دسته جمعی جان خود را از دست میدهند فاتحی ای بخوانید؟

12- چرا از خانواده معلمانی که در سال تحصیلی اخیر در منطقه بلوچستان بی گناه و فقط به جرم گسترش فرهنگ در آن منطقه ترور و به شهادت رسیدن دعوت نمیکنید. تا معلوم شود که رسالت این گروه از جامعه فقط مختص کلاس ها نیست بلکه مدافعان اصلی انقلاب نیز همین عزیزانند. 

در پایان بدانید که فرهنگیان بزرگترین قشر تحصیل کرده و فرخنده این دیارند. پس لطفا با احساساتاین جامعه فرهیخته بازی نکنید که بازنده شمایید.

شرم بر پا کنندگان برنامه بهار نارنج و مجری چاپلوسآن.

جمعی از فرهنگیان

به تقل ازگروه فرهنگیان ایران

در تلگرام

مصاحبه مصطفی ملکیان باحماران خواسته های معیشتی معلمان

مصاحبه مصطفی ملکیان باحماران

خواسته های معیشتی معلمان


مصطفی ملکیان اگر استاد و فیلسوف اخلاق باشد استاد و فیلسوف اخلاق بورژوایی است او درکی لیبرالی از اخلاق دارد و همان را تئوریزه می کند. افکار فلسفی و ایده های اخلاقی او برای معلمی که در دل تضادهای بنیادین جامعه و دولت سرمایه سالار حقوق خود را مطالبه می کند جذابیتی ندارد.

ملکیان در مصاحبه با جماران[1] در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره خواسته های معیشتی معلمان چیست؟می گوید« باید به دو نکته اشاره کنم. یکی به هرم نیازهای مزلو که در آن به پنج دسته نیاز انسان اشاره شده است که در راس آن نیازهای فیزیولوژیک و بیولوژیک است و بنده هم آن را می پذیرم. اگر ضروریات زندگی که عبارتند از خوراک و پوشاک و نوشاک و ارضای غرایز جنسی و تا حدی تفریح برآورده نشود انسان به رفع نیازهای بعدی نمی رسد. اصلا نیازهای بعدی در انسان متولد نمی شود. اینکه گفته شده است شکم گرسنه ایمان ندارد به همین امر اشاره دارد، یعنی به نیازهای طبقه بالاتر نمی رسد. اعتراض معلمان به وضعیت معیشتی شان تا یک حدی قابل قبول است.»

وی ادامه می دهد« اما به نظرم اگر اول مطالبات دیگری مطرح می شد بهتر بود. زیرا فکر می کنم برخی معلمان در حد نیازهای ضروری مشکلی ندارند و درصدی از آنان تا این حد هم وضع معیشت شان بد نیست. پس بهتر است مطالباتی طرح گردد که دانش آموزان با شنیدن آن به معلمان شان افتخار کنند. اگر تقویت بنیه علمی، فکری معلمان و تعمیق فهم و گسترش اخلاقی آنان در سطح ملی مطرح شود بسیار عالی است.»

متاسفانه استاد اخلاق اطلاع دقیقی نسبت به مطالبات و خواسته های معلمان ندارد و از روی ناآگاهی و یا شاید عمد بدنبال تقلیل خواسته های معلمان به مساله معیشت است. فقط نگاهی به شعارهای معلمان، که در کمیته شعار به تصویب رسید، نشان می دهد که جهت گیری معلمان در 10 اسفند که نمود بیرونی و ملموس خواسته های آنان است فراتر از معیشت خود حقوق دانش آموزان را نیز مطالبه می کردند. شعارهایی از قبیل:

آموزش رایگان حق کودکان ماست

بودجه آموزشی اصلاح باید گردد

بودجه آموزشی هزینه نیست، سرمایه گذاری برای نسل آینده است

آموزش وپرورش اساس پیشرفت ماست. ندیدن معلم سقوط فرهنگ ماست

شمع شدى شعله شدى سوختى، از بر خود هیچ نیاندوختى

فعالین صنفی معلم را ازاد کنید

مدارس استاندارد حق طبیعی فرزندان این مرز بوم است. مدارس را دریابید

ما تعلیم و تربیت مدرن و بروز و مبتنی بر نیازهای جامعه و غیر متمرکز می خواهیم.

از سویی دیگر گویی مصاحبه کننده محترم نیز از موضوع و خواسته مطالبات معلمان مطلع نیست و اگر هم از این خواسته معلمان مطلع است به عمد مساله معیشت را عمده می کند تا سایر خواسته ها را مسکوت بگذارد تا استاد اخلاق! با همین جملات مغشوش مصاحبه را به پایان برساند.

نقد رویکرد اخلاقی ملکیان و بنیان های فلسفی او در توان و وظیفه من نیست، بی شک منتقدین اخلاق لیبرالی پاسخ درخوری برای وی دارند. اما بعنوان یک معلم از هر فیلسوفی بیشتر نسبت به موقعیت تحت ستم خود آگاهی دارم و نگاه مکانیکی و ایستا و مقطعی به مساله معیشت معلمان را ناشی از درک نادرست برخی روشنفکران از شرایط مادی و عینی معلمان و سایر زحمتکشان تلقی می کنم. این وارونه سازی و تفسیر فلسفیِ حقیقت در راستای کمک به صاحبان قدرت و ثروت صورت می گیرد و انسان را به یاد مارکس می اندازد زمانی گفته بود”  فلاسفه تاکنون تاریخ را تفسیر کرده اند حال آنکه بحث بر سر تغییر آن است “.

در پایان بعنوان یک معلم که دغدغه ای فراتر از مسئله معیشت دارم و دلبسته تحول بنیادین در ساختار نظام آموزشی به سود یک نظام آموزش کیفی، برابر، دموکراتیک، مشارکتی و غیرمتمرکز هستم. تاکید می کنم که معلمان و همکارانی که حتی فقط برای یک زندگی شرافتمندانه و انسانی بر مبنای تحول در وضعیت معیشتی تلاش می کنند را نمی توان مورد تخطئه قرار داد. کسی برای معلمی که از فقر و تبعیض در رنج است نمی تواند نسخه ای بپیچد و اولویتی برای وی تعیین نماید، و به او بگوید تو رنجت را فراموش کن. فرقی نمی کند مصطفی ملکیان باشد یا هر فیلسوف مدعی دیگر. وقتی غم نان و مسئله معیشت که پایه و دغدغه مشترک تمام زحمتکشان است حل نشده است به نظر می آید، صحبت از خوشی و زیست اخلاقی بیشتر ایده ای سانتی مانتال و روشنفکرانه است.

آقای ملکیان! مسائل  و خواسته‌های معلمان در حوزه آموزش قابل‌تقلیل به مسئله معیشت نیست، اگرچه مسئله معیشت یکی از مطالبات اصلی و نقطه اشتراک تمام معلمان است. شما درک درستی از مطالبات ندارید، احتمالاً معلمان آگاه دیگری در پیرامون شما هستند این بار پیش از مصاحبه حتماً اطلاعات خود را تکمیل نمایید.

 حقوق معلم

تبعیض حقوق معلمان


تبعیض حقوق معلمان


علی اصغر یزدانی پور: بارها این سوال برایمان پیش امده که علت این همه تبعیض و فرق حقوقی و معیشتی ما با وزارتخانه های دیگر برای چیست ؟از همه فرهنگیان هم فی الواقع میخواهم که به این سوال عمیقا فکر کنند؟


یاد اور میشوم باید از این شغل فرهیختگی و وارستگی ببارد و یک فرهنگی نباید محتاج ۵ میلیون وام باشد . و یا برای اضافه شدن حقوقش در به در به دنبال اوردن مدرک ضمن خدمت باشد و یا دائم استرس بازنشستگی داشته باشد که نکند یک دفعه قانونی وضع شود و پاداش سنواتی او هم به دست فراموشی سپرده شود ویا منتظر فروش اموال آموزش و پرورش باشیم ویا دیوارهای مدارس را برای تبلیغات بدهیم تا این پول تامین شود؟


اگر تعداد ما زیاد است در عوض با بیشترین تعداد در صف تظاهرات ۱۳ ابان و ۲۲ بهمن با دانش اموزان شرکت کرده ایم . برگزاری تمامی حوزه های اخذ رای در مدارس به عهده معلمان بوده است . پس ای نماینده فرهنگیان و ای نمایندگان مجلس بیایید متفکرانه تر به این قضیه نگاه کنید .ایا با امین دولت چنین رفتاری صحیح است؟


ای وزیر زمانی که ساعت کاری معلمان از ۲۲ ساعت در هفته به ۲۴ ساعت در هفته در زمان جنگ تبدیل شد دم بر نیاوردیم از طرف دیگر مالیات هم به طور مرتب از حقوق ما سر هر برج برداشته می شود در صورتی که خودتان می دانید خیلی ها از دادن مالیات در این مملکت در می روند .


۱- چرا هیچ وزیری تا به حال نیامده برای یکبار در تلویزیون و یا یک رسانه ملی حقوق معلمان ایران را با کشور های دیگر مقایسه کند ؟و یا زندگی ما را با انها مقایسه کند ؟و از نظر تعداد شغلی که بطور همزمان یک معلم دارد را با معلمان دیگر کشور ها مقایسه نماید؟


۲- چند درصد معلمان ما راننده تاکسی هستند ویا به عنوان پادو در معاملات ملکی کار میکنند؟و چند درصد کشاورزند؟چند درصد شاگرد خصوصی می توانند داشته باشند؟چند در صد از وامهای کم بهره سود جسته اند؟و ……


۳- برای حفظ و نگهداری معلمان پس از استخدام وزرای سابق چه کرده اند؟ چه برنامه هایی انجام شده است ؟نتیجه ۲۰۰ جلسه کارشناسی شما برای معیشت معلمان چه شد؟


راستی یادم رفت شما وزیر یک درصد بودجه آموزش و پرورش هستید!!!!


۴- ایا نسبت تعداد معلمان ایران را با کشور های دیگر مقایسه کرده اید؟ایا صرف زیاد بودن یک میلیونی معلمان در یک کشور دلیل خوبی برای خوب زندگی نکردن انهاست؟


۵- ایا نمایندگان ملت در خانه ملت و وزیر آموزش و پرورش صدای معلمان سبزواری را نشنیده اند ؟که به راستی صدای انها صدای فرهنگیان کل کشور است .


۶- ایا با این وضع میشود تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایجاد کرد؟


۷- ایا یک سری به فیش حقوقی کارکنان دیگر وزارتخانه ها زده اید؟


۸- سوال دیگر این است که واقعا فکر میکنید درصد قبولی های مدارس واقعی است؟شاید شما ساده اید ویا ما خیلی ساده هستیم !!!؟با توجه به برداشتن امتحانات نهایی در پایه پنجم و نهم قدیم و توصیفی شدن نمرات درآموزش و پرورش و با اوردن دوره اول و دوم متوسطه و با نابودی آزمایشگاههای مدارس و استفاده از مدیرا ن و معاونین به صورت موظف در سر کلاسها ، مشکلات حل شد و تحول بنیادین صورت پذیرفته و یا مپذیرد؟


۹- برداشتن مردودی در سال اول و دوم دبیرستان و دیگر پایه ها دردی دواکرد؟


۱۰-ایا با وجود بیش از ۱۰۰نماینده معلم در دوره های قبل در مجلس درد معیشتی معلمان حل شد؟


۱۱-چرا مستند سازان و خبرنگاران و روزنامه نگاران ما به زندگی معلمان ایران نمی نگرند؟


۱۲- چرا بودجه ۹۴آموزش و پرورش کم است چرا کمیسیون اموزش و پرورش کاری نمی کند؟


۱۳-افزایش بودجه ۱۴۰۰ میلیارد تومانی کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دردی از معیشت معلمان را کم نمی کند زیرا بیشتر بابت سرانه مدارس شبانه روزی و کارهای فرهنگی و نو سازی مدارس می شود.


دل گر چه در این بادیه بسیار شتافت یک موی ندانست ولی موی شکافت


از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید


حضور محترم وزیر اقای فانی و دست اندرکاران وزاتخانه :


۱- به معاونت تشکیلات اداری –


۲- بخشنامه باز نشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی شما بسیار توهین امیز بود و این نه تنها توهین به من بلکه به تمامی فرهنگیان سراسر کشور بوده است حتما باید سرطان داشته باشیم تا بازنشسته شویم یا کاری را انجام نده یا درست انجام دهید ما را چی حساب کرده اید؟؟


۲-به معاونت نیروی انسانی :


بخشنامه شما در ارتباط با جمع اوری و ثبت ضمن خدمتهای بعد از سال ۷۹ بسیار توهین امیز بوده و شما خود می دانید که بیشترین ضمن خدمتهایی که فرهنگیان گذرانیده اند قبل از سال ۷۹ می باشد و حالا شما می خواهید گواهینامه هایی را در ارتقا شغلی حساب کنید که امتیاز هیچ فرهنگی به ان نرسد این چه تدبیر و اندیشه ای برای بهتر شدن وضعیت معیشتی فرهنکیان است؟


۳-به معاونت پشتیبانی وزارتخانه _


بخشنامه توهین امیز وام ۵ میلی

به نقل از

گروه تلگرام فرهنگیان 30